Bor i ett stenhus från 20-talet i Skåne. Planerar byta ut de fula bruna betongpannorna mot tegelpannor (Vittinge Original T13) och mura tacknocken och ändteglet på taket såsom det är på flera av våra grannhus.

Men på taktegeltillverkarens hemsida står det (http://www.lafarge-roofing.se/LaFarge/LT_se/PRODUCT/Vittinge_Tegel_traditioner_kvalitet.pdf) "Nockpannan ska inte muras, eller på annat sätt tätas mot takteglet eftersom det försvårar ventileringen mellan takteglet och undertaket."

Vågar jag mura i alla fall? Eller är jag helt ute och cyklar?

Ska nockplanka användas om jag murar fast nockpannan?
 
Varför ska du mura fast den? räcker det inte att spika den?? Dom yttersta nockpannorna kan du ju mura för syns skull men dom emellan bör ju räcka att spika.
 
Jag vill att det murade ska synas hela vägen. Jag tycker det ser snyggt och gediget ut. Ska också ta bort vindskivan och dess plåtarbete och mura hela vägen upp till ändteglet.
 
  • Gilla
bror duktig
  • Laddar…
Smillkatten skrev:
Jag vill att det murade ska synas hela vägen. Jag tycker det ser snyggt och gediget ut. Ska också ta bort vindskivan och dess plåtarbete och mura hela vägen upp till ändteglet.

mmmm, att mura gaveln hela vägen upp till teglet (på Danskt/Sånskt maner) är ju snyggt, men nocken hade jag nog låtit bli för luftningens skull
 
Första och sista ströläkt ska tydligen placeras 20 mm från trekantslist.

Behöver vi som inte ska ha vindskiva trekantslist?
 
Jag förstår dej! Det är snyggt med murade nockar! När vi la om taket gjorde vi dock inte detta på grund av praktiska skäl. Vi hade Minnesbergs stora nock den rymmer rätt mycket bruk. Vår nock är 22 meter lång och det skulle behövas blandas åtskilliga säckar bruk. Tungt och jobbigt. Vi använde oss av modern nocktätning i stället.

Ska du använda dej av murad nock måste du använda riktigt kalkbruk och ett magert sådant (mycket sand hyfsat grovkorningt. Annars sitter pannorna för hårt och i cementbaserade bruk kan pannorna spricka vid kraftiga temp svängningar och omöjliga att byta. Kalkbruk är dessutom öppnare och andas bättre.

MVH plexi
 
Tackar för svaren. Det lutar åt att skippa fastmurningen av nockpannan.
 
Vi skruvade våra nockpannor (gammalt Börringetegel) i kombination med modern nocktätning - istf att mura fast. Räknar med att det skall hålla för höstvindarna samt det horisontella regnet här i Skåne...
 
Svedalahem, hur gjorde ni med ändteglet? Murade ni med magert kalkbruk, cementbaserat bruk eller valde ni vindskiva?
 
Så här ser det ut just nu:
Nockpanna%20-%20inf%e4stning.jpg
Nockpanna%20-%20inf%e4stning%202.jpg
Sedan skall vindskiva som kläs i svartmålad (PVF2) aluminiumplåt upp som extra skydd. Eftersom att det ligger en nockbandstätning under nockpannan så är pannan egentligen bara till för det estetiska! Regn och rusk hanteras av nockbandstätningen (är det i vart fall tänkt...) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.