Fuktvandring är för mig ett oskrivet erfarenhetsblad så därför ber jag nu ödmjukast om hjälp!

Har i flera år gått som katten kring het gröt kring renovering av ett par rum i den inredda och uppvärmda källaren. Det är ett 70-tals sutteränghus med ingjutna syllar. Riskkonstruktion med andra ord, vi har inga problem med lukt idag och har dessutom just dränerat om och tilläggsiolerat källargrunden utvändigt för att förekomma dessa problem.

Mitt stora dilemma gäller golvbeläggningen, jag skulle väldigt gärna vilja ha klinkers i i vart fall duschen och gärna även tvättstugan, men att lägga klinkers utan golvvärme blir för kallt är jag rädd (eller?). Jag hade egentligen bestämt mig för att riskerna för omvänd fuktvandring i kombination med ingjutna syllar var för stora för att lägga in golvvärme (och mitt efterlängtade klinkers) men så upptäckte jag när vi dränerade om att det ligger plastfilm under plattan, det innebär ju att markfukt inte kan stiga upp i plattan? Därmed borde det inte vara någon risk? Eller?

Samtidigt borde det väl inte bli mer fukt från grunden på grund av avstängd golvvärme än vad det gör idag? Förvisso kanske den blir kraftigare än annars vilket skapar problem?

Plattan är uppbyggd enligt följande (underfrån och upp): Byggplast, x cm betong, 2-3 cm cellplast 5 cm betong. (Jag är väl medveten om att isoleringstjockleken egentligen inte är tillräcklig för golvvärme. Men det ska tilläggas att golvvärmen endast är tänkt för komfort.)


Min magkänsla säger mig att det smartaste vore att fortsätta med plastmatta och skippa klinkers. Framförallt för att jag ska kunna sova gott om nätterna :)
 
Ingen som vågar komma med glada tillrop? :)
 
Jag kommer lägga 25m2 golvvärme i källare med 15 mm isolering. Mina golv är väldigt varma utan golvvärme så troligtvis isolerar sand/makadam/singel/betong tillräckligt nedåt utan typ eps. Omvänd fuktvandring ser jag inte som något problem då golv/väggar är torra och oorganiska.
Det går inte ta bort de ingjutna syllarna innan du lägger på klinkers ??? Skulle nog kännas lite bättre utan dem..
 
Ja, det är faktiskt lite samma här att golven faktiskt inte är särskilt kalla som det är, förvisso med plastmatta. Nu är ju upplevelsen högst subjektiv men ändå.

Jo, visst kan man ta bort de ingjutna syllarna - men det gör ju projektet något större :). Det inbegriper 10 meter yttervägg och 13 meter innervägg varav 9 meter är hjärtvägg. Känns inte riktigt aktuellt. Även om det så klart vore det allra bästa...
 
ok, iofs plast under, torrt nu, säkert tillräckligt torrt 20,40 år till. Om det mot förmodan skulle bli problem i framtiden så spelar det ingen större roll om man då får lägga om golvet också. Klinkers utan värme är ju ingen höjdare...
 
Det är förvisso sant :). Men vad skulle ändra sig om 20 eller 40 år menar du?
 
Någon som har tips på någon expert i bohuslänsområdet som jag kan konsultera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.