Y
Stiga Park

Nu har jag kört på sån dyr aspens miljöbränsle, och sett hur andras nya maskiner gått sönder utav att de kört direkt på vanlig 95 oktan.... men börjar ledsna på köpa detta exklusiva bränsle, vågar jag gå över till 95 nu när det har gått några år och motorn är inkörd?

ska jag köra med eller utan 2takts olja isf?
 
Aspen finns väl både som oljad och ooljad? Tvivlar på att något skulle gå sönder av det mer hälsofarliga alternativet. Stiga park är väl en fyrtaktare? i så fall skall du absolut inte hälla i någon olja.
 
Åkgräsklippare är inte alls lika känsliga för bränslet som de mindre motorerna. Däremot kan det vara bra att ha i stabilisator de sista 10 litrarna du köper på hösten, då klarar maskinen vinterförvaringen bättre.
 
Köpte en beg klippo förra sommaren och tänkte köra på ASPEN men den började bara gå dåligt då så det blev vanligt 95 bensin istället. Vad jag förstår så orsakar vanlig bensin problem för gräsklippare med plastförgasare. (Jag bytte en sådan på svär mormors gräsklippare för några år sedan) Sedan dess kör hon bara ASPEN på sin STIGA .
 
Y
kommunens verkstad brukar svära över miljöbränslena då det oljar igen avgassystemen osv så maskinerna går skit... kul va.. :)
 
Tipset är att köra på Shells V-power som enligt uppgift ska vara ren från etanol.
Det är just etanolinblandningen i vanlig bensin som gör slut på plast och gummi i moderna småmotorer plus att eleändet skiktar sig under längre förvaring
 
Har aldrig haft några problem med vanlig soppa i mina klippare och röjare. Låter även soppan vara kvar i tanken över vintern, ej heller detta orsakar några problem. Ett par ryck efter vinterförvaringen så mullrar det så gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.