Vågar jag fortsätta borra? Min svägerska har köpt ett parhus och jag ska hjälpa henne sätta upp en hatthylla på avsedd plats i hallen. När jag har borrat på ena sidan verkar det helt okej. På andra sidan sidan kommer jag bara in ett par centimeter och sedan känns det som att det fjädrar emot liksom. Jag provade fem till 10 cm åt sidan och samma sak uppträder. Vad kan det vara? vågar man fortsätta borra? Hon har ett verktyg för att upptäcka metall respektive el i väggen och just där verkar den inte reagera på el eller metall, men man blir ju tveksam ändå ändå. Tips och råd mottagits med stor tacksamhet. Bifogar två bilder. Tack snälla på förhand!
 
  • En ljusblå vägg med några borrhål och en markerad cirkel i rött. På golvet ligger en vattenpass, verktyg och kartonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En blå vägg med flera borrhål, några markerade med röd cirkel. Ett litet runt föremål är synligt till höger på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Alltid klurigt att borra när man upptäcker sådant. Har varit i samma situation och då var det plåtreglar Regelsökare brukar ge utslag. Provat med magnet? Då brukar man kunna lista ut vilket håll reglarna börjar på. Har du kollat med grannarna? Någon borde veta om husen är likadana.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M Massebasse411 skrev:
Vågar jag fortsätta borra? Min svägerska har köpt ett parhus och jag ska hjälpa henne sätta upp en hatthylla på avsedd plats i hallen. När jag har borrat på ena sidan verkar det helt okej. På andra sidan sidan kommer jag bara in ett par centimeter och sedan känns det som att det fjädrar emot liksom. Jag provade fem till 10 cm åt sidan och samma sak uppträder. Vad kan det vara? vågar man fortsätta borra? Hon har ett verktyg för att upptäcka metall respektive el i väggen och just där verkar den inte reagera på el eller metall, men man blir ju tveksam ändå ändå. Tips och råd mottagits med stor tacksamhet. Bifogar två bilder. Tack snälla på förhand!
J Jocke Best skrev:
Alltid klurigt att borra när man upptäcker sådant. Har varit i samma situation och då var det plåtreglar Regelsökare brukar ge utslag. Provat med magnet? Då brukar man kunna lista ut vilket håll reglarna börjar på. Har du kollat med grannarna? Någon borde veta om husen är likadana.
Vi frågade en granne men han hade ingen aning. Han hade varit i samma läge och bara kört på och inget hade hänt. Tack för tipset om magnet!
 
Det är troligen ett armeringsjärn. Om det varit el hade di nog märkt det redan ☠️.
Prova att borra lite under eller över men det är lite knepigt att det fjädrar.
 
I Intet skrev:
Det är troligen ett armeringsjärn. Om det varit el hade di nog märkt det redan ☠️.
Prova att borra lite under eller över men det är lite knepigt att det fjädrar.
Jag kom slutligen fram till att det är en plåtregel iom att den svarar likadant 5 cm till vänster, fjädrar lätt vid tryck och att det är för brett för att vara ett armeringsjärn. Det gick bra att borra, fast jag hade joxat för mycket med 6 mm borret att jag fick gå upp en storlek i plugg och borrade försiktigt upp hålet för 8 mm istället. Nu sitter hatthyllan på plats. Skönt!
Tack för alla tips!
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.