Jag har gjutit en platta inomhus på 55kvm med vattenburen golvvärme på min befintliga grundplatta. På detta vis grundplatta - cellplast(finnfoam 5cm) - betong. Själva plattan är mellan 6-8cm tjock. Jag gjöt plattan 16 oktober och har låtit den stå och torka bara som den är fram till 12 dec (8v) då jag kopplade in golvvärmen. Nu idag har alltså plattan torkat i 9v och golvvärmen har varit på i snart en vecka av dessa veckor. Jag har för ca 30h sedan lagt ut en byggplastbit på 1x1m och tejpat runt kanterna för att se om det skulle uppstå kondens, ingen kondens har dock uppstått. Tror ni min platta är torr nog att börja lägga parkett på? Hur vet jag om inte annat?
Tacksam för svar!
 
K
K KjellTimell skrev:
Vilket VCT har nya betongen?
Med cellplast under skulle jag bedöma det till att det är en ensidig uttorkning.

Läs mer här.
[länk]
Betongen är beställd från finland då jag bor i en gränsstad. Det enda jag vet om den är att mängden cement per kubik var 300kg..
 
Och den kallades Hiertobetoni 300kg 8mm S3 NORM
 
  • Gilla
Bygg hagberg
  • Laddar…
Är alltså VCTn 0.7 då..?
 
K
Vet ej, bäst att ringa betongfabriken i fråga om de kan tillhandahålla VCT (VattenCementTal)
 
Gjorde det men dom förstod ej vad jag menade.. menade på att dom ej hade nå sådant i finland??
 
All betong har ett VCT. Prova den engelska termen annars: Water-Cement Ratio.
 
Är väl okunskap hos den jag pratade med. Måste göra ett nytt försök väl..
 
Man kan inte dra någon slutsats av att det ej kommit upp någon fukt i min plast jag haft mot betongen?
 
Magnus E K
Eftersom det är finsk betong antar jag att det är en bastu du håller på att bygga. Då är nog eventuell fukt inget problem.
 
Haha, nee, ingen bastu..
 
Tror ni jag vågar börja lägga om jag inte lägger hela yta? Ev fukt borde kunna ta sig ut runt om i hörnen samt via ytan till andra rummet?
Sätter in en bild på ytan jag tänkt lägga(inringade ytan)
 
  • Handritad skiss av en yta på millimeterpapper med måttangivelser och en inringad sektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.