"Glömde" beskära vinrankan mellan jul och nyår i år och skulle just ge mig till att göra det. När jag klippt av första grenen ser jag att det kommit en antydan till små skott!

Är det någon som vet om det är för sent att beskära nu? Kommer jag att ta död på trädet? Vågar inte klippa mer. Se bilderna.
 
ImageUploadedByByggahus.se1358686903.103363.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1358686923.034770.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick du svar på denna från annat håll kanske??
Jag har inte beskurit min heller kom jag till att tänka på nu.. kanske lite sent nu men tänkte höra ändå..
Borde väl gå bra sålänge det är minusgrader så plantan inte blöder.. eller hur är det och varför man ska klippa mitt i julen?
 
Så är det. Jag brukar klippa min när snön precis försvunnit. :)
 
Jag vågade inte klippa min. Den får växa vilt i år. Mycket spännande att se hur det går :)
 
Eftersom det ser ut att vara trasigt på flera ställen tycker jag absolut att du ska klippa! Du riskerar annars röta och annat via de söndertrasade skadorna! KLipp iallafall bort det som är skadat....
 
Skar ner mina rankor för ett par år sedan i mars. Dom blödde ymnigt men överlevde och växte rejält ändå.

jag har ännu inte beskurit mina rankor men bör ta tag i det snart.
 
Aha, tack för tipsen! Ska genast ut och klippa lite då.
 
Var nere i Moseldalen i helgen och satt och småpratade med vinodlaren vi bodde hos gällande klippning.
Enligt honom kan man klippa ända fram tills man ser det gröna på dem. Är man på gränsen att de inte syns men är på väg att slå ut kan det blöda lite men det skadar enligt honom inte rankorna.
Han uttryckte det som så " att när inget grönt syns så sover de fortfarande och då kan man klippa".
Han hade en pergola vid huset där han stammat upp en vinstock och den följde varje överliggare och klipptes in varje år så att de inte fanns några sidoskott utan endast huvudstammarna. Enligt honom så behöver man klippa hårt för att få stora druvor annars blir det bara druvor på 10-15mm.
Visst är det klimatskillnader, men imorgon så ska vinstocken stammas in hårt, den växer utomhus i sydsverige mot en mur och över på en pergola. Sedan får vi se vad som händer, friskt vågat och bättre druvor.
Hans vinstock fick så mycket nya skott att det bildades ett tak varje år. Och även vår vinstock skjuter mängder nya revor som blir flera meter som jag får klippa flera gånger under säsongen, så nu ska det bli ett intressant år att se vad som händer.
 
Så stora som 15 millimeter blir de knappast om man klipper för dåligt, 5-10 snarare. Kraftig klippning är A och O, även för smaken, de blir sötare OCH större.
 
Anna_H skrev:
Så stora som 15 millimeter blir de knappast om man klipper för dåligt, 5-10 snarare. Kraftig klippning är A och O, även för smaken, de blir sötare OCH större.
Mina blir runt 10 mm i snitt och vissa större, men enligt den gode "weingut" så skulle jag kunna få druvor runt 15-20mm med bättre smak. Vi har lite för kort säsong med värme enligt honom men man kunde hjälpa upp det genom hård klippning och ta färre klasar. Och det var enligt honom inte så viktigt att klippa in de nya sidoskotten under växtsäsongen, vilket jag hållit på med, när det gäller lite större rankor i pergola, bara man klippte bort dem inför nästa år.Jag har ju inget växthus så det kanske blir lite olika förutsättningar hur man gör om man har de förutsättningarna.
Offtopic, även områdena i Moseldalen ligger i år flera veckor efter och de har i år haft mera snö än på de senaste 20 åren. Vinrankorna brukar normalt vid denna tiden kunna ha gröna skott på någon cm men de "sov fortfarande".
Däremot så blommade små dungar med Persikoträd som stora rosa bollar, som blir till sylt och likör, och enorma magnoliaträd på säkerligen var på minst 7-8m och väldiga i omkrets. Om det finns intresse har jag nog någon bild på ett sådant,
 
Redigerat:
Ni är nog lite allmänintresserade av trädgård så ni får en bild av en Magnolia.
IMG_0150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit; Från i lördags i Traben-Trarbach
 
Redigerat:
  • Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
Jag klippte då i början på mars när jag sa här i tråden att jag skulle klippa i alla fall. Och det funkade finfint. Fast de blödde en hel del, så orolig blev jag trots allt.

Nu har bladen börjat komma för fullt, som synes av första bilden. Jag gör ett litet experiment och lät några av grenarna vara långa. Jag vill ju att rankan ska täcka hela taket för att ge solskydd (söderläge och olidligt att vara där en solig sommardag) och därför tänkte jag ha några av grenarna permanent där och aldrig klippa ner dem. Vad tror ni om det?

vaxhus_knoppar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vaxthus_taket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan inget om vinrankor men jag gillar uterummet. Är det en byggsats eller skräddarsytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.