Jag har en liten budget på ca 2 miljoner som kan gå till själva huset (behöver 3 sovrum) och har insett att hos Älvsbyhus får man mycket mer för pengarna än hos andra leverantörer. Har kunnat läsa mig till att vissa är mycket nöjda och andra mycket missnöjda.
Vågar man anlita Älvsbyhus?
 
  • Gilla
annahus
  • Laddar…
Jag va på en hus utställning där en hel del
Hus leverantörer ställt ut .( ska själv bygga nytt) Bla då Älvsbyhus.
Ett av problemen jag upplevde va golvknarr/svikt när jag gick över golven .
Frågade säljaren om det är samma bjälklag i husen som levereras? Tyvärr va det så
Samt att det inte gick att anpassa något.
Det Älvsbyhus design som gäller.
Frugan sade sitt så det blev en annan leverantör .
Så kolla golven är mitt råd
Mvh
 
  • Gilla
Skruttan3
  • Laddar…
Varför skulle du inte våga det, de producerar väldigt många hus varje år och hade det varit kass kvalite för pengarna hade de fått lägga ner för längesedan.

Valde själv bort dem på grund av krypgrunden, platta var mitt krav. Rätt eller fel beror på vem du frågar.
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Varför skulle du inte våga det, de producerar väldigt många hus varje år och hade det varit kass kvalite för pengarna hade de fått lägga ner för längesedan.

Valde själv bort dem på grund av krypgrunden, platta var mitt krav. Rätt eller fel beror på vem du frågar.
Just det, de har ju en annan typ av grund...
 
V vvs facit skrev:
Jag va på en hus utställning där en hel del
Hus leverantörer ställt ut .( ska själv bygga nytt) Bla då Älvsbyhus.
Ett av problemen jag upplevde va golvknarr/svikt när jag gick över golven .
Frågade säljaren om det är samma bjälklag i husen som levereras? Tyvärr va det så
Samt att det inte gick att anpassa något.
Det Älvsbyhus design som gäller.
Frugan sade sitt så det blev en annan leverantör .
Så kolla golven är mitt råd
Mvh
Bra, tack för det rådet!
 
Bor i ett Älvsbyhus sedan ett år och upplever varken knarr eller svikt i golv. Låter som det var något fel på nämnda hus. Fel inträffar. Älvsbyhus fick dåligt rykte för lite mer än 10 år sedan. Strax efter bytte de VD och sedan dess har de jobbat hårt för att bli bättre och också lyckats med det. Många pratar ner dem utan att faktiskt ha full koll. Som nämndes bygger de flest hus i Sverige och har gjort så länge. Hade det varit stora problem så hade det inte varit fallet. Så självklart ska du våga. Men läs på själv och bilda dig en uppfattning. Älvsbyhus är i budgetsegmentet och det kommer såklart med begränsningar/kompromisser som alla inte är villiga att göra.
 
  • Gilla
Saxsson och 3 till
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar!
 
Man måste tänka på att ju mer ett företag levererar desto mer åsikter florerar på t.ex. nätet.

Jag vet några fåtal som har Älvsbyhus och jag har inte hört någon vara missnöjd. Mycket handlar väl om egna förväntningar också.
 
  • Gilla
byggsson och 1 till
  • Laddar…
Vi tittade på Älvsbyhus.Men säljaren hade aldrig tid att visa visningshuset. Så blev örementhus. Och det blev bra.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Vi tittade på Älvsbyhus.Men säljaren hade aldrig tid att visa visningshuset. Så blev örementhus. Och det blev bra.
Det är ju lite skillnad mellan Örement och Älvsby i standard och pris :)
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Steeldragon
Inför att vi byggde hus var vi runt och tittade i flera olika tillverkares hus. Just Älvsbyhus var nog det som var minst imponerande.
Men man får väl helt enkelt räkna med att man får det man betalar för.

Du kommer antagligen inte känna dig direkt missnöjd med dem. Men du kommer antagligen inte heller känna att du bor i ett påkostat hus med hög standard med avseende på materialval och konstruktion.


Så det beror väl helt på vilken nivå du vill lägga dig på. Vi valde tillslut en annan leverantör.
 
  • Gilla
Skruttan3
  • Laddar…
Älvsbyhus är Sveriges största hustillverkare och säljer på totalentreprenad (med vissa bitar som man får göra själv). Är nog de billigaste husen du kan köpa. Inte skyhög standard och begränsade tillvalsmöjligheter (och i princip omöjligt att ändra planlösning), men hittar du ett hus som du trivs med så är det nog det bästa/säkraste köpet du kan göra.

Sen är det som @Darling McFluff skriver, ett husföretag som säljer många hus kommer att ha klagomål också, men min erfarenhet är att det är mindre risk för problem med Älvsbyhus än dom flesta andra hustillverkarna.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 2 till
  • Laddar…
Var i Sverige ska du bygga? (Har ett tips ifall det är Skåne)
 
  • Gilla
Skruttan3
  • Laddar…
Precis som allt så får man vad man betalar för, med lite fynd i marginalen. Älvsbyhus duger absolut att bo i och är bättre än många äldre hus. Dessutom är det billigare alternativet ofta mer prisvärt. Funktionen bra boende uppfylls men det är klart att vill man ha anpassade lösningar och lite extra lyx så får man se sig om efter alternativ. Är du nöjd med vad Älvsbyhus erbjuder så kör på.
Men tänk igenom vad du vill ha ordentligt, man bygger hus en gång och se till att det du får gör dig nöjd under en lång tid framöver
 
  • Gilla
Skruttan3 och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla för era svar!
Jag bor i Falun och tänkte också bygga här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.