Hej alla!
Jag undrar om det är någon som vet av ett företag (gärna med hemsida) som har billiga växthus. Jag har tittat på Skånska Byggvaror och där verkar det ju vara relativt billiga saker. Är det någon som har hittat en bättre (=billigare)?
 
Själv har jag byggt ett Juliana premium från Willab. 10 m2 grönlackat med tjock kanalplast kostade cirka 25000. Dyrt, men ett av de bästa husen man kan få tag på. Jag ville ha lite mer takhöjd i huset, och lite mer volym för att klara värmen bättre. Därför fortsatte jag med två skift ovanför marknivån när jag murade upp grunden. Det ger cirka 40 cm extra höjd.
 
Jag har också blivit rekommenderad Juliana premium från Willab, så det verkar vara ett bra köp. Har även en kollega som gjorde precis som perf med upphöjd murad leccagrund.

Annars finns det väl även billigare på Willab.
http://www.willabtradgard.se
 
Man kan använda växthus till så mycket olika saker. Fundera på om du skall odla eller "vistas" (lusthus) i det, eller både och.

Om du bara skall odla så är frågan om du skall odla med frostfritt under vintern, eller bara använda det vår, sommar höst?

Material1? Glas är vacker och något billigare medan kanalplast är dyrare, fulare men isolerar bättre (man kan kombinera kanalplast och glas).

Material2? Stommen är oftast gjord i tämligen underhållsfri och lätt (men ful) aluminium, men en trästomme (vacker) kan ju vara billigare (om man bygger själv), men kräver underhåll.

Storlek? Är det mindre än 10 m2 så kommer man få problem med ventilationen sommartid (det blir lätt alltför varmt), ett större växhus kostar mycket mera att värma upp (om man skall ha värme).
 
Tack för alla synpunkter.

Det jag har tänkt ha växthuset till är att odla växter i under vår, sommar och höst. Jag bor i norrland så att ha värme under vinter är inget jag har råd med. Vi hade köldrekord förra vintern med -36 och i vintras hade vi väl -30 i några veckor, ganska "varmt" jämfört ;)

Är det någon som själva har byggt ett träväxthus och vart får man tag på ritningar till sådant? Är inte tillräckligt händig för att knåpa ihop ett växthus utan ritningar.

Kanalplast är väl inte bara för att isolera utan för att ge ett jämnare klimat eller är jag ute och cyklar? Där jag planerar att ställa växthuset kommer det att vara direkt sol från morgon till kväll så jag vill ju inte att solen ska bränna sönder allt. Kan kanalplasten minimera den risken? Hm...Kurt, du skriver att man kan kombinera kanal och glas, skulle man alltså kunna ha kanal på taket och glas framåt mot "publiken"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.