Har haft turen att hitta 20 stycken spröjsade bågar som jag ska bygga växthus av.
Har någon lite byggtips att komma med?
Med början från det att ramen (syllen) är färdig för det har jag koll på, sedan blir det knivigare. Hälften av fönstren har anslagslister så de kan ju inte sitta emellan reglar om man då inte tar bort anslagslisterna (vilket jag inte vill), eller sätter anslagslisterna mot reglarna, hur gör jag bäst?
Hur fäster jag in fönstren i/på/runt reglarna på bästa sätt?
Vilken dimension på de stående reglarna rekommenderas?
Behöver jag ha någon speciell dropplist eller dylikt mellan bottenregel och underkant av fönstren (utifall att vatten blir stående under fönster)
Hur tätt behöver det vara mellan reglar och fönster, tätningslister, känns som överkurs fast man vill ju inte att det ska blåsa igenom växthuset om det blåser.
Många frågor blir det, tacksam för alla tips och ideer om hur jag tar mig framåt.
 
jeg efterlyser bilder på hemmabyggda växthus. tycker att 1000 kr m2 är lite väl dyrt - å då e de bara de allra enklaste och i min mening fulaste jag pratar om. :-/

fönster verkar det ju finnas gott om så de ska man väl kunna hitta hyggligt billigt. ::)

så fram med era hemmabyggen och dela med er :)
 
likblek skrev:
jeg efterlyser bilder på hemmabyggda växthus. tycker att 1000 kr m2 är lite väl dyrt - å då e de bara de allra enklaste och i min mening fulaste jag pratar om.  :-/

fönster verkar det ju finnas gott om så de ska man väl kunna hitta hyggligt billigt.  ::)

så fram med era hemmabyggen och dela med er  :)
Tänk bara på att med ett hemmabygge av gammla fönster och trä så blir det mycket underhållsarbete!
Miljön är ju rätt tuff med värme och fukt...
Aluminium och glas eller plastrutor är ju helt underhållsfritt!
Jag vet för vi har haft båda sorterna..
 
Hej.

Jag tillverkade ett med fönster för några år sedan, parade ihop fönstren som alla inte hade likadana mått så de skulle passa skapligt på lång/kortsidor och sedan spikade jag ihop en stomme i 2x2'' med lite övermått så jag fick tillverka en passbit i varje fönsterrad.

Med lagom hög mullbänk kom även fönstren upp såpass att man inte slår huvet i takstolarna, mullbänken gjordes av avkapade takplåtar som en balja så att inte jorden kommer i direktkontakt med virket.

I ett par år har det varit dags för en renovering men såå kul är det inte att renovera fönster så vi får väl se..terapiarbete åt frugan kanske?

MVH
Stefan
 
  • DSC00246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
norell!

vackert växthus. är det ngt speciellt material som tak eller är det vanlig "takplast"?
 
Tjena och tack.

Det är bara vanlig takplast fastdragen med montageskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.