Har kört fast i tänkandet.
När vi stensatte gångarna fick vi ett ytrymme på framsidan där vi tänkt ha en större plantering. Det blev lite väl stort, med formen som ett långt smalt hjärta, kanske 8 meter långt.
Vi ska ha en lyktstolpe, gärna någon stor stenbumling och så växter förstås.
Huset går i gammal stil, trädgården med vad man skulle kunna kalla romantiskt (?) stuk. Inga barrväxter, stenlandskap eller långa grästuvor således.
Men blommande perenner? Vill ha vita och blåa höga, men kommer inte längre än riddarsporrar och lupiner...
 
Då måste jag få säga Höstvädd, Scabiosa Caucasica finns både med ljusblå och vita blommor. De ser ut som "mormorsspets" urvackra och romantiska... nackdelen är väl då att om du söker höga så blir dessa "bara" ca 70. :-/.
Du har ju också Temynta, Monarda blir ganska höga upp till 120 cm, finns i diverse färger.

Själv ska jag också göra en blå/vit rabatt. Kommer å peta ner vita rosenvialer (vid denna stenbumling vi också ska ha  :D), lavendel, martorn, hosta och en del annat smått å gott också...
 
Det jag kommer på just nu är stormhatt, prästkrage, pion, någon ros kanske.
Låna en bok på biblioteket om gammaldags blommor.

Jag tänker själv på en rabatt, med gammaldags blommor i vitt, blått och rosa, men det blir nog till våren.
 
I vilket väderstreck ligger rabatten/planteringen??

MVH//Christina.
 
Kaukasisk förgätmigej är tacksam i nästan alla lägen. Visserligen inte särskilt hög, men tät och kraftfull.

Blåeld växer i torra eländiga jordar där inget annat växer. Tips emottages (påtal om inget) tacksamt hur man får dem att trivas i bördigare jord.

Blått och blått vet jag inte . Men silverarv har en grönblå grundton med skira vita blommor. Kraftfull marktäckare som matchar enstaka perenner som man kan komplettera med efterhand.

Lupiner avråder jag från. De breder ut sig enormt snabbt och slår ut nästan allt annat.
 
Tack!
Fler förslag välkomnas!

Med höga menar jag allt högre än knähöjd.
Planteringen kommer att ligga i sydväst, men skugga från garaget kommer krypande från lunch och framåt. Morgon och förmiddagssol året runt, delvis eftermiddagssol på sommaren och skugga kvällstid året runt.
Platsen är väl dränerad, men 3-4 dm ner finns sprängsten i botten om jag minns rätt. Funderar att bygga på med matjord så det blir en liten kulle.
 
Jag tycker du ska använda en del av den 8 meter långa planteringen till åtminstone ett 'miniträd' tex. en syren 'palibin' alltså en uppstammad dvärgsyren som är urgullig, ger lite variation av höjderna i planteringen.

MVH//Christina.

*EDIT* Nu vet jag inte hur intresserad/villig/flitig du är på att hålla efter en sådan stor plantering med enbart 'sommarblommor', men jag skulle personligen försöka blanda in lite buskar i form av tex. gammeldags buskrosor (och även andra sorter) där man kan få något vackert i form av varierad bladfärg/form, nypon osv. även när den traditionella sommarblomstiden är över (så det inte bara blir en enda stor 'ris/skräphög' kvar efter blommningen), dessutom rejält med marktäckare under/runt allt för att slippa ägna all tid åt ogräsrensning ;)
Dessutom gärna vårlökar i massor på ställen där de sedan döljs av lite större buskar som grönskar/brer ut sig senare på våren, tills de är ordentligt nedvissnade och kan klippas bort.
De perenner som sätts bör ju dessutom planeras så att de blommar i omgångar under hela säsongen, annars blir det ju snabbt tråkigt utseende på planteringen.
 
Storklocka och Aklejor är fina och Strandveronika som blommar sent kan vara en ide´...
 
De kalla färgerna kommer att se fantastiska ut när skuggan når dina blommor. Du har redan fått många bra förslag, det enda jag saknar är min favorit, den vita krolliljan. Jag tänkte bara bidra med några bilder.

Här ser du hur en liten färgklick kan skapa variation bland det blåa och vita...
bises7.jpg
...eller så skapar man variation med hjälp av olika bladformer och -färger...
delphinium.jpg

...blå bolltistel ger formvariation...
71620-Echinops-ritro.jpg
...och så min favorit krolliljan...
p101.jpg
Alpmartorn med sin metallskimrande blå färg, en lite annorlunda val... men varför inte?
Eryngium%20alpinum.JPG
 
Jaha :), här kom flera av mina förslag med, då stryker jag martorn, blå bolltistel och kroll-lilja från min lista, fast inte från 'din' då de def. är värda att vara med i en romantisk/gammeldags blå-vit plantering ;)

Ytterligare några förslag:

* Def. en Buskros: om du absolut vill ha vit så tex. 'Louis Bugnet' remonterande, blommar från början av juni till hösten med vita blommor (fast den har läckert rosaröda knoppar innan de slår ut) annars skulle jag föreslå en rosa/purpurfärgad som kan ge just den fantastiska färgbrytning som även 'rar' nämner, den nyansen skulle med fördel kunna tas upp av några ->

* Allium Giganteum (~80 cm) i purpurlila, finns även en vit variant 'White Giant' (~150 cm)

* Trädgårdsperovskia/Himmelsspira, blåsilvrig (100-120 cm) som är ett fantastiskt fint komplement runt omkring rosor (brukar ibland kallas 'rysk salvia')

* Andra salvia sorter, finns både vita, blå och purpurfärgade i olika höjder, du kommer ju att behöva även lite lägre perenner i framkanterna.

* Några exemplar av Fingerborgsblomma är fantastiskt vackra 'uppstickare' (~150 cm ber. på sort) om man får dem att trivas.

MVH//Christina.
 
Jag har just denna Louise Bugnet, jätte fin, oerhört tålig eftersom det är en rugosa ros.
Annan jätteläcker kanske ännu mer romantisk är den kritvita underbart doftande rosen Madame Plantier, något hängande, men sätt några av de gröna halvhöga buskstöden under, så hänger jätte klasar med rosor ner vackert. Jag har mörkt gröna hostor/funkior under, en skitläcker kombination.... 8) Denna kombination har jag en gör fin bild på ifall det önskas.

Ännu mer blå och vita blommor som bara måste finnas är Mjölklocka Mjolkkl.jpg
den blåa är fantastisk, den vita helt ok... ca 70 höga de med.

Om man ska ha några kul lökar köp svartlök!!41880a.jpg
Vita jätte stora "bollar" på kraftiga stänglar som iaf inte här hänger. Klart uppseendeväckande. ca 50-70 höga.

Varför inte vita digitalis, som frösår sig själv i trädgårdar där det inte rensas frenetiskt...
 
:D :D :D
Tack tack tack! Massor av härliga förslag! En del växter, tex stormhatt och fingerborgsblomma, är väldigt vackra men giftiga. Har tidigare varit skeptisk just pga detta, men det finns ju gott om utrymme i mitten av planteringen som småfolket förhoppningsvis inte hittar i första taget.
Kommer att bli svårt att begränsa sig känner jag nu. Ett par myskvällar i soffan med skissbok och trädgårdsböckerna tätt intill :). Och så maken förstås, han får väl också vara med i soffan ;D
 
Så finns Gillenian förstås. Den ser ut som en liten skir buske som har små vita stjärnliknande blommor som lyser i skymningen, som små fjärilar. Om du letar lite kanske du finner någon vit tidig rosenpion, blommar när de sena tulpanerna slår ut. Så har du Gentianorna, både blå och vita och kanske en vit backsippa eller vitsippa, finns i en fylld vit form som sprider sig måttligt. Förslag på ett litet träd är silverpäron Pyrus salicifolia "pendula", växer sakta och har ljust grågröna långsmala blad och vita blommor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.