Jag tänker försöke inreda vad som skulle kunna kallas en skrub/klädkammare till ett litet arbetsrum.
För att undvika att det blir just en "liten håla" tänker jag försöka ha mycket växter och bra ljussättning samtidigt som jag lägger ner mycket energi på att "inreda" med en häftig stil som lyfter utrymmet lite.

Nu till den knepiga fråga, krukväxter utan naturligt sol-ljus?
Å ena sidan har jag hittat "växt-ljus" på en del hemsidor som säljer el och ljus-armatur, å andra sidan frågade jag i en störe växthus-butik utanför stadskanten här hemma, och enligt dem är det omöjligt.

En lösning skulle vara att man har mycket låg-energi lampor (mycket ljus lite värme? Rekomderades av växtförsäljare iaf) kombinerat med att man försöker "rotera" växterna lite, dvs man byter dom man har i fönstren in i mörkret någon gång var 7e/14e dag beroende på hur det går.
Sen tänkte jag även försöka blanda in lite låtsasväxter, beroende på hur pass bra kvalitet man kan få tag på, utan att det ser plastigt ut.

Någon här som har gjort något liknande tidigare och kanske har lite tips?
Eftersom jag inreder från scratch så kan jag ju defenitivt anpassa min ljussättning och möblering efter behovet av ljus, min plan var att ha en timer-inställd belysning just för växternas skull oberoende av den normala belysningen i rummet.

Tankar och ideer uppskattas, själv är min tidigare erfarenhet av växter begränsad till att även kaktusar kan dö av vattenbrist, men tänker iochmed detta projekt skaffa mig lite böcker o läsa på så att det inte blir min egen okunskap som stjälper projektet :rolleyes:
 
Har du inte redan från början gröna fingrar kan detta bli ganska knepigt. De förslag morsan angivit är ju inte så ljuskrävande men frågan är om du kan finna ngn annan mysig lösning.

Växtljus ger inte vidare trevlig arbetsbelysning. Ett alternativ är att bygga in växtbelysningen i en låda med riktat ljus ner i en växtgrupp där tex en ormbunke kan mjuka upp 'oljuståliga' växter. Ormbunken blir då inte flerårig men den klarar någon säsong och så får man byta ut den. Lite duschar då och då är nödvändigt.

Annars skulle jag personligen istället skippa växterna och inreda med ett par rejäla speglar för att förstora skrubben (varför inte också i taket?) och annan fräsig och tuff inredning? Ett par spottar som riktas på ngt som du gillar skarpt (den där afrikanska masken, större foto av den älskade sommarstugan, söderhavssandstrand med palmer, ett skärgårdslandskap eller vad du nu gillar bäst).
 
Tack för tipsen 'morsan', verklige matnyttigt :)
Jag kommer nog att göra ett försök med dom växter du tipsat om kombinerat med lite fabrikerat i siden för att fylla ut.
Jag har tänk att bygga en "hylla" med en dekorlist under, ungefär som under köksbänkar, och under den antingen ha ett antal lågenergi lampor, alt. speciella lampor som avger mer UV-ljus eller lysrör som avger UV (inte hittat några som är tillräckligt små ännu bara, dom flesta verkar vara för växthus?).

Projektet är i alla fall värt ett försök, så vi får se hur det går när jag kan börja inreda rummet och flytta in mm :)
 
Förresten, är det någon som "tror" på produkter som finns på den här sidan?
Är det ett försäljningsförsök eller är det faktiskt stor skillnad på speciella glödlampor vad gäller ljuset dom avger för växter?

Växtbelysning
 
GustavL skrev:
Förresten, är det någon som "tror" på produkter som finns på den här sidan?
Är det ett försäljningsförsök eller är det faktiskt stor skillnad på speciella glödlampor vad gäller ljuset dom avger för växter?

Växtbelysning

Jo, växtbelysning fungerar! Kolla på kontor o dyl där det finns stora byttor med blommor i mörka hörn med belysning över :)

Men de ger inget behagligt ljus för oss!
 
morsan skrev:
Jo, växtbelysning fungerar! Kolla på kontor o dyl där det finns stora byttor med blommor i mörka hörn med belysning över :)

Men de ger inget behagligt ljus för oss!
Aha, så det ger effekt i alla fall, kändes lite som ljus som ljus egentligen :p

Men jag hade som sagt tänkt plannera växtbelysningen sepparat från rummets belysning, och låta växterna ha en timer som kör mån-fre en 10 timmar per dag när man är och arbetar, sen exempelvis kör man nattetid på helgen så man slipper lyset på dagen, allt för att växterna ska ha bra belysning utan att man själv störs på något vis av den!
Genomtänkt värre rent tekniskt, nu ska bara växterna överleva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.