Jag behöver hjälp med växtval för vår slänt. Vår slänt är ca 5 x 1.5 m med en lutning på 0.5 m.
Jag har planterat jättedaggkåpa där och två rader smultron längst ner. Tyvärr lägger sig daggkåpan i regnet och ser ful ut redan i början av augusti. Nu behöver jag tips på en bra, torktålig växt som är lite bullig i formen och som sprider sig som marktäckare mycket snabbt. Typ 20-30 cm hög. Funderar lite på marktäckande clematis...
 
Du kan välja den vanliga, mindre daggkåpan som inte lägger sig lika mycket som jättedaggkåpan. Det finns också lägre typer av funkior som funkar mycket bra i slänter och sprider sig utmärkt. Nackdelen är väl att de inte täcker något under vinterhalvåret.
 
Nafsa av daggkåpan om du har möjlighet efter blomningen så kommer den raskt men är snyggare till hållningen. Själv tycker jag att flocknäva är helt outstanding för jobbiga ställen (och den täcker snabbt). Den finns i lite olika blomfärger och storlekar. I en slänt brukar ju lökar älska att gotta sig och sedan täcker flocknävan de fula bladen. Lägger man sedan in någon buske kan man ju få jättefint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.