Hej, min växlare låter som att den har gjort sitt, jag ska byta ut den, men min fråga kan jag plocka bort den, och ha värmepumpen igång för varmvatten?
Tacksam för hjälpen :)
 
  • Gilla
Lasse01
  • Laddar…
Tror det är så att stiftet under måste vara nertryckt för att det ska bli varmvatten. Kanske ett mycket kraftigt buntband kan hålla det nertryck? Sedan måste givetvis pannan stå i sommarläge med enbart varmvattenproduktion så det inte blir knas i styrningen.
 
J Josth skrev:
Tror det är så att stiftet under måste vara nertryckt för att det ska bli varmvatten. Kanske ett mycket kraftigt buntband kan hålla det nertryck? Sedan måste givetvis pannan stå i sommarläge med enbart varmvattenproduktion så det inte blir knas i styrningen.


Tack för ditt svar, ja jag ska försöka med buntband har jag redan tänkt. Men kan du utveckla lite vad du menar med sommarläge? Pumpen är ivt Greenline
 
Med sommarläge menat jag avstängd värme och enbart varmvattenproduktion vid behov. Cirkulationspumpen till värmesystemet står stilla vid läge husvärme och ingen värmeproduktion sker. Vad har du för modell av styrsystemet Rego? Ofta ställer systemet om sig automatiskt till sommarläge om utetemperaturen går över +17°.
 
J Josth skrev:
Med sommarläge menat jag avstängd värme och enbart varmvattenproduktion vid behov. Cirkulationspumpen till värmesystemet står stilla vid läge husvärme och ingen värmeproduktion sker. Vad har du för modell av styrsystemet Rego? Ofta ställer systemet om sig automatiskt till sommarläge om utetemperaturen går över +17°.
Okej jag förstår, jag har Rego637, det kan vara så att den ställer sig själv till sommarläge som du sa...
 
Hittade en manual för Rego 638. I den står under Värmeinställningar:

"Sommarurkoppling
Funktionen betyder att värmepumpen endast producerar varmvatten när
utomhustemperaturen stiger över inställd temperatur."

Då kan man tillfälligt ställa ner temperaturen för sommarurkoppling till t.ex. +5° så går den garanterat i sommardrift nu med de utomhustemperaturer som det är.
 
J Josth skrev:
Hittade en manual för Rego 638. I den står under Värmeinställningar:

"Sommarurkoppling
Funktionen betyder att värmepumpen endast producerar varmvatten när
utomhustemperaturen stiger över inställd temperatur."

Då kan man tillfälligt ställa ner temperaturen för sommarurkoppling till t.ex. +5° så går den garanterat i sommardrift nu med de utomhustemperaturer som det är.
Bra information, tack för det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.