Hej,
Vi håller på att köpa ett hus med en värmeväxlare från 1998 (Alfa Laval).
Jag reagerade på två saker och det ena är ett rör som ser riktigt illa anfrätt ut och det andra är trycket i systemet (0,5 bar). Nu lyckades jag bara ta ganska risiga bilder, men kanske kan de vara till hjälp här ändå.

Vad är det för rör och hur kommer det sig att det är så ärgat/rostat? Är det något som går att byta ut och vad pratar vi om för kostnadsbild?

Jag har fått lära mig att trycket ska vara betydligt högre, frågade säljaren om detta och han menade på att han aldrig fyllt på vatten på dessa 17 år. Däremot hade han haft svårigheter att ställa in en jämn temperatur. Det låter väl som ett typiskt symptom på luft i systemet och för lågt tryck?

Kan det finnas någon anledning att hålla nere trycket? Typ att det småläcker någonstans men att det klarar sig hyfsat om trycket inte är högre än 0,5 bar?


IMG_1275.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1276.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om börvärdesnålen på manometern är rätt inställd ser det ut som att du ska ha ett tryck på 1,5 bar i systemet. Gällande röret så skulle jag ta en kniv och skrapa bort dyngan först, för att kunna se skicket på materialet innan jag fattade några ytterligare beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.