Hej på er!

Jag och sambon har ganska nyligen köpt ett hus som vi ska renovera och fixa till! Förutom tusen andra saker så ska vi (förhoppningsvis) öppna upp en gammal yttervägg mot verandan för att få en öppnare planlösning och mer ljusinsläpp!

Själva huset (förutom verandan, mer om den senare) är uppbyggt med tegelväggar med luftspalt mellan. Det är ett 1½ plans hus med loftgångar där uppe. Taket är tegelpannor.
Huset är ca 14x7 meter utvändigt.

För ca 30 år sen så byggde den tidigare ägaren ut huset på långsidan med en veranda på långsidan av huset. Det gjorde att den gamla ytterväggen på långsidan blev en innervägg på ca 5 meters längd. Den gamla ytterdörren som vette ut mot verandan togs bort och gjordes om till ett litet valv. Verandan är även den uppgjuten men med svagt lutande plåttak.
Vår tanke är att vi i framtiden ska sätta takstolar på verandan och få ett mer enhetligt utseende på huset, men det är ett senare problem.

Det vi tänkte göra just nu är att vi vill öppna upp ca 4 meters längd av den gamla ytterväggen för att ha fritt mellan köket och verandan. Vi ska inte öppna upp helt utan bara ner till ca 1,20 då den gamla väggen ska vara en "bardisk" med köksytor på ena sidan.

Problemet är att man såklart inte kan öppna upp hursomhelst utan att växla av bärigheten. Exakta mått har jag inte tagit än, men jag tror att det rör sig om 4-5 takstolar som vilar på den delen där vi ska öppna upp.

Två olika ideer på lösning som vi funderat på är att;
1. Lägga rejäla i-balkar som vilar på ytterväggarna på kanterna, det blir ju två balkar då tegelväggen har luftspalt mellan.
2. Lägga en rejäl träbalk i loftgången som är betydligt längre än "öppningen" där nere, kanske totalt en 8 meters balk. För att få in den måste man öppna upp ett hål i gaveln och föra in den där. Och sen lägga lite tunnare i-balkar där nere för att "enbart" hålla uppe de tegelskiften som rasar annars.

Vilken lösning tror ni blir bäst, och är det genomförbart över huvud taget? Givetvis kommer vi att göra de beräkningar som behövs och vi har tillgång till yrkesmän, men innan vi funderar vidare så skulle jag uppskatta era åsikter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.