Hej!

I vanlig manér så ska alla "lättare" renoveringar spåra ur. :)

Vi tänkte sätta in ett par fönsterdörrar ut till våran altan enligt blå maskering som totalt är 160cm bred.

Huset har 2 våningar med byggår 1934. Det ser ut att bli 3 stående reglar som måste kapas av och väggen är på långsidan/bottenvåningen.

Undrar hur jag går till väga för att kapa upp öppningen och förstärka upp ovanför denna dörr?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Första tipset är att ringa en konstruktör och räkna fram rätt storlek på limträbalken eller stålbalken.

Frågar du mig tror jag absolut att det räcker med en 66 x 315 limträbalk som avlastning. Jag är inte konstruktör och har inte räknat på det, så om du gör som jag säger och huset rasar så är det inte mitt fel :).
 
pelpet skrev:
Första tipset är att ringa en konstruktör och räkna fram rätt storlek på limträbalken eller stålbalken.

Frågar du mig tror jag absolut att det räcker med en 66 x 315 limträbalk som avlastning. Jag är inte konstruktör och har inte räknat på det, så om du gör som jag säger och huset rasar så är det inte mitt fel :).
66x315 Låter otroligt våldsamt för 160cm.(?)

Någon måste ha gjort något liknande tycker jag? :)

Edit: Pelpet du verkar ha helt rätt, hittat några pdf:er samt kalkylprogram och enligt beräkningarna ska det vara 66x315 eller 90x225.
Tror att det får bli det sistnämnda.
Om det inte helt enkelt går bra att använd 2 st ihoplimmade & skruvade 45x225?
 
Redigerat:
Om du får tag på kvistfritt eller med små kvistar så funkar det med 2 st 45x225.
Lim är inte nödvändigt.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.