Hej,

Vi vill ta bort en 100x100 stolpe i vår öppna carport eftersom den stör framkomligheten och sitter i vägen för entrén till en ytterdörr. Min fråga till er med lite erfarenhet av byggteknik är om ni har några goda idéer på hur man skulle kunna bära av / växla den bärlinan som vilar på 100x100 stolpen? Vänligen se bifogade bilder. Stolpen i fråga är markerat med svart band runt sig.

Det är en relativt solid konstruktion som det är i dag och taket bestående av ett lager råspont, reglar och takpapp väger i sig uppskattningsvis inte mycket, Vi bor i södra Skåne och burkar heller inte få nämnvärda mängder snö som kan tynga ner. P1110387.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1110389.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1110390.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1110391.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1110392.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1110393.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill även passa på att nämna att bärlinan är skarvad över just den stolpe jag funderar på att ta bort vilket ställer lite högre krav på avväxlingen kan jag tänka mig. Intuitivt tänker jag att spikplåtar och förstärkning av bärlinan i kombination med förstärkning av kvarvarande stolpar borde räcka men är mer än tacksam för era synpunkter !

Tack på förhand,

// Andreas
 
Behöver veta spännvidden på takspanten och gärna bärlinans dimension som ligger över stolparna. Vad är måttet mellan stolparna om du tar bort den i mitten?
 
huggan skrev:
Behöver veta spännvidden på takspanten och gärna bärlinans dimension som ligger över stolparna. Vad är måttet mellan stolparna om du tar bort den i mitten?
Tack för snabbt svar, måtten är följande:

- spännvidd taket 5,5 x 3,5 meter
- mått mellan stolpar utan mittstolpen 3,7 meter
- dimension bärlina 45x145

Mvh Andreas
 
Det enklaste skulle ju vara att sätta upp en till 45x145 regel och sedan bara kapa stolpen. Tyvrärr så kommer detta inte vara tillräckligt starkt för att uppfylla byggreglerna (150kg/m2 i snölast i skåne). Jag har gjort en överslagsberäkning och tyvärr så behöver du byta bärlinan mot en limträbalk med minst 56x270 i dimension. Eller så får du installera värmeslinga på taket ;)
Lycka till // Marcus
 
Om problemet bara är att den är i vägen just där så kan man flytta stolpen istället.
 
Flyttar han den så kommer spännvidden att öka vilket gör att bärlinan måste förstärkas...
 
Ja det förstår jag men man kan sätta två stolpar som inte är i vägen så är det ju löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.