Har problem med fuktig syll i huset. Det växer något vitaktigt och tar man på den så blir man fuktig.
Jag misstänker att det antingen är kondens eller fukt som vandrat i grundmuren.

Huset är ett gammalt timmerhus som har bla nytt golv och alla rum har plast på marken förutom i potatiskällaren som lätt blir fuktig av grundvatten. Har därför provat att ha en woods avfuktare där och stängt alla kattgluggar. Då det blivit varmare i grunden pga avfuktaren kanske det blir kondens på syllen som är kall?

Det är viss marklutning mot huset och då hösten och vintern varit fuktig är väl risken för fukt den vägen annars?

Frågan är vilka åtgärder som borde vara aktuella?
Funderar på om en sorptionsavfuktare skulle vara bättre än woodsen eller om det vore bäst att satsa på att dränera så gott det går. Kanske lyfta syllen och stoppa in tjärpapp?Har i nuläget öppna kattgluggar och avfuktare på.


bild 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du säger gammalt timmerhus.
Står inte ett sånt på äkta stengrund?
Sten suger inte vatten :)
Men är det påplottrat med puts och annat så kanske det kan bli problem med sugande fukt men det vet jag inget om.
 
Är det mjukt och luddigt och växer på träet så är det läge att ta dit en expert tycker jag. Kan mycket väl vara hussvamp. Vad händer om du sticker en kniv i träet? Är det rötat?
 
Det är ett timmerhus med tillbyggnad. Har tidigare stått någon annanstans men dom som flyttade det ställde det på en grundmur med lite sten i och armerad bla med gamla lieblad. Det har inte börjat ruttna ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.