Vi är nyblivna ägare till en solcellsanläggning med 26 st 395 watts solpaneler (10,27 kW installerad effekt). Panelerna är i söderläge och med en bra taklutning på ca 39 grader. Vi har nu kört anläggningen i ca. 3 veckor. Det mesta fungerar bra men en fråga jag har är, varför tar det så lång tid för panelerna att börja generera el från morgon?

Ett exempel: I lördags var det strålande väder, jag var ute på gården kl. 07.15 och redan då så var det fullt med sol på panelerna. Jag kollade min telefon-app men inga watt genererades. Jag tänkte att "nåja, snart kommer det igång". Jag kollade sedan många gånger men det dröjde till kl. 10:30 innan någon energi blev producerad. Jag loggade då via datorn och gick på något som kallades "live data", då var det som om produktionen kom igång. Då gick produktionen från 0 watt till 5 000 watt på en sekund. Sedan vid lunchtid var produktionen som bäst, då genererades drygt 7 000 watt/h. På eftermiddagen sjönk produktionen mer och mer tills anläggningen bara producerade 25 watt. Så här är det mer eller mindre varje dag. Seg i starten, ökar från 0 watt till flera tusen. Producerar sedan bra hela dagen.

Så därav min fråga - varför är solproduktionen så seg från morgon? Är det en inställningsfråga eller är det så här det ska vara? Jag har kontaktat min elleverantör som vi köpte anläggningen via, men de kunde inte ge någon teknisk hjälp överhuvudtaget.

Växelriktaren är av märket Sungrow, typ: SH10RT
 
Har inte samma märke men min brukar börja med 20w när det blir dagsljus för att sen smyga uppåt till runt 1200 för att sedan gå nedåt.
Det jag märkt dock är att appen släpar efter.
 
Hej och tack för svar,

Till en början tänkte jag att det bara var appen som släpade efter men sedan såg jag att växelriktaren inte slagit på utan indikatorn på framsidan fortfarande blinkade. Så det verkar inte vara att appen släpar efter.

Det är samma visa varje dag. Ingenting, ingenting och sedan PANG - 3 - 4 000 watt!!
 
Kan du inte maila sungrow och fråga om det är normalt. Låter lite konstigt i mina öron.
 
Ja, det där är absolut inte normalt om det som du säger är så att växelriktaren inte startar. Den ska hoppa igång och ge även en liten produktion så fort det är tillräckligt ljust på morgonen. Har tyvärr ingen idé vad som kan vara felet men det måste ju den som levererat lösa.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
K
Ligger alla paneler i samma slinga? Ligger alla i söderläge?

Ingen erfarenhet av sungrow. Men kolla om du kan få någon graf över spänningen.

Om inte installatören vill hjälpa till att felsöka så får du själv prova att kontakta sungrow support. Som du sedan får koppla ihop med installatören
 
Tack för era svar.

Panelerna ligger i två slingor, de ligger alla i söderläge. I appen har jag inte lyckats hitta någon graf som visar DC-volt.

Som jag skrev tidigare så meddelade installatören att de inte kunde ge någon teknisk support, likväl så ser jag idag ett trendbrott, så jag undrar om de inte lyckades göra något ändå. Idag är en väldigt mulen dag men ändå så startade produktionen rekordtidigt på morgon (07:45) och på en otroligt låg nivå (100 watt). Så kanske är mitt problem nu löst.

Jag har även mejlat Sungrow för att få support direkt av dem men jag ska ligga lite lågt nu och utvärdera situationen för att se vad som händer.
 
Växelriktare kräver XXX volt som startström för att gå igång. Det står i din bruks eller på en skylt på växelriktaren. Min lilla Fronius börjar morgonen med att göra ca 150w, toppar vid lunch och slutar på samma siffra på kvällen.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Skulle kunna vara dålig kontakt någonstans som fixar sig när spänningen blir tillräckligt hög och sen håller sig på grund av expansion. Om du kunde låna en värmekamera någon kylig dag.
 
E Emanuel01 skrev:
Skulle kunna vara dålig kontakt någonstans som fixar sig när spänningen blir tillräckligt hög och sen håller sig på grund av expansion. Om du kunde låna en värmekamera någon kylig dag.
Jag misstänker något i den stilen. Det finns piratkopior av MC4-kontakterna som inte har exakt samma dimensioner som originalet. De som följer med panelerna behöver man inte oroa sig för men övriga bör man kolla upp.
 
K
N Nybyggare34 skrev:
Tack för era svar.

Panelerna ligger i två slingor, de ligger alla i söderläge. I appen har jag inte lyckats hitta någon graf som visar DC-volt.

Som jag skrev tidigare så meddelade installatören att de inte kunde ge någon teknisk support, likväl så ser jag idag ett trendbrott, så jag undrar om de inte lyckades göra något ändå. Idag är en väldigt mulen dag men ändå så startade produktionen rekordtidigt på morgon (07:45) och på en otroligt låg nivå (100 watt). Så kanske är mitt problem nu löst.

Jag har även mejlat Sungrow för att få support direkt av dem men jag ska ligga lite lågt nu och utvärdera situationen för att se vad som händer.
Kolla på datorn och hemsidan. Där kan man ofta få fram bättre siffror än på telefonen.

Märkligt sammanträffande. Om det kunde vara att du får för hög spänning med kalla paneler. Men inte på morgonen så här års.
 
Hej igen,

Här nedan ser ni ett exempel på hur DC (V) och Ström (A) har genererats i min anläggning. Som ni kan se så stiger amperen väldigt brant när invertern väl kickar in.

Graf som visar spännings- och strömgenerering över tid i en anläggning, med snabb ökning av ampere vid inverter-aktivering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Linjediagram som visar inverterdata med kW-effekt och spänning över tid, med två spår i grönt och orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nybyggarn,
du nämner inte vad det är för panelfabrikat och typ.
Har du databladet, se i dokumentationen du har fått av installatören.

Hur är panelerna kopplade i strängar?
Titta på dokumentationen du har fått av installatören.
Är det 1 sträng, 2 strängar eller fler? Hur många paneler seriekopplade i varje sträng?

Det verkar som båda MPPTingångarna på växelriktaren används. Den ena kurvan ligger ovanpå den andra och döljer den andra.

Var i landet är anläggningen, Kiruna eller Ystad?

Hur många kWh producerar den nu på en dag?
 
Redigerat:
Spänningen ser rätt ut (485V/13= 37V Voc)och börjar byggas upp vid gryning för att nå sitt max vid 07-tiden. När solen sedan når panelerna så borde du se en ganska snabb ökning av strömmen, men i ditt fall är det som att du har en begränsning till 10.30 eller en kraftig skugga som försvinner 10.30. Inträffar strömökningen exakt vid samma tidpunkt varje dag?
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.