Har lite planer på att sätta upp paneler på marken men funderar lite på växelriktaren.
Har ca 200-250m till proppskåpet och funderar på vart man ska sätta växelriktaren, vid panelerna eller vid proppskåpet?
Jag tänker både ekonomisk då högspänning kräver tunnare kabel men även risken för skumma störningar. Har ca 750kvm att utnyttja men tänkte börja med en mindre yta först och bygga ut efterhand.

Vad anser ni, högspänning till proppskåp/växelriktare eller montera växelriktaren vid panelerna och sedan gräva ner en grövre kabel?
 
Växelriktaren vid proppskåpet där du ansluter den mot elmätaren också skulle jag sagt.
Bättre med en "fin" ström på kort avstånd mot elnätet och "ful" från panelerna till växelriktaren, än tvärtom.
 
Hur stor risk har man för skumma störningar egentligen? Jag tänker mer sånt som slår ut wifi etc eller stör radio. Läste någonstans att man gick olika vägar för +/- för att minimera risken. Får erkänna att mina elkunskaper är klena, allt över 12v låter jag någon annan peta i :)
 
T Tokenäs skrev:
Hur stor risk har man för skumma störningar egentligen? Jag tänker mer sånt som slår ut wifi etc eller stör radio. Läste någonstans att man gick olika vägar för +/- för att minimera risken. Får erkänna att mina elkunskaper är klena, allt över 12v låter jag någon annan peta i :)
Vad anser din solcellsinstallatör ?
 
M mortimer skrev:
Vad anser din solcellsinstallatör ?
Så långt har jag inte kommit ännu, just nu försöker jag lära mig så mycket jag kan. Har en plan på att köpa en container med paneler tillsammans med några andra och sedan inhandla all elektronik och elektriker här hemma
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.