Grannens solväxelriktare beter sig illa; den stänger ned sig så ofta som upp till 20-25 ggr/dag. Felkoderna varierar lite men alla är inom kategorin "Grid fault". Nedstängningarna kan ske under såväl låg som hög last in från panelerna.

Data om anläggningen:
solpaneler 4kW uppdelat på 2 strängar (2kW vardera) Strängarna uppmätta med multimeter och de ger ifrån sig likvärdigt.
Kostal 4.2 Inverter som matar ut på 3-fas

Invertern är utbytt 1 gång och det gjorde ingen skillnad, har således svårt att tro att felet ligger i invertern. Jag som närmaste granne har inga problem med min anläggning (3kW på 1-fas). Stänger jag av min produktion så förändras inte grannens anläggnings beteende, den stängar av sig i alla fall...

Hur skall man felsöka vidare? Tips mottages tacksamt!
 
Vad är skydden på inverten inställda på? Kan vara inställda på fel värden vilket gör att inverten kopplar ifrån mer än vad den ska.
 
Jag har inte koll på värdena. Finns säkert angivna i manualen. Vad jag däremot vet så sätter man dip-switchar efter det land den skall vara i och borde väl då följa en given standard? Mao, nätägaren matar ut lite tokiga värden? Dip-switcharna står rätt.
 
I Sverige bör/skall växelriktaren vara inställd enligt standarden SS-EN 50438 SEK TK 8 se nedan:
Överspänning (steg 2): 255,4 V (60 sek)
Överspänning (steg 1): 264,5 V (0,2 sek)
Underspänning: 195,5 V (0,2 sek)
Överfrekvens: 51 Hz (0,5 sek)
Under frekvens: 47 Hz (0,5 sek)

Om man tittar på det intyget som finns på växelriktaren på Kostals hemsida (http://www.kostal-solar-electric.com/download/certificates/KSE_SE_ZT_U12-0194_PIKO_EN50438.pdf) så avviker växelriktaren på överspänningsskyddet steg 2 som är på 243,8 V.

Kan det möjligt vara så att det är där problemet ligger och ni kanske får uppdatera programvaran vilket brukar gå. Kanske kan ni kolla detta med den som sålt utrustningen till er?

Kan vara så att din granne ligger närmare nätstationen/transformatorn och därmed har högre spänning in i huset än dig och då ligger han närmare gränsen för överspänningsskyddet som är lågt ställt.

Har hört talas om liknande fall där de har haft växelriktare som stänger ner och larmar för att spänningen på "nätet" är för hög och de har löst det genom att ändra programvaran enligt värdena ovan och därefter har det enligt vad jag känner till fungerat.
 
  • Gilla
P.R och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant! Skall kolla detta!
 
Jag finner det mycket troligt att det "låga" nivå 2 värdet är boven i dramat! Vad kan vara skälet till att Kostal valt att lägga det så lågt jmft med Svensk standard?
Hursom, installatören kanske ska ta till sig programmet Parako och justera upp det värdet. Parako släpps enkom till installatörer och det är kanske lika bra det ;-)
 
Man kan väl säga att de följer en standarden EN 50438 men inte de förändringar som i samband med att Svensk Energis handbok "Mikro" gavs ut hade tagit fram av en teknisk kommitté inom Svensk energi. Det är de värdena som rekommenderas samt som en del nätägare ställer som krav att växelriktaren skall vara inställda på. Så man kan säga att de följer standarden men ändå inte. Det kommer en ny version av SS-EN 50438 och där är värdena enligt mitt tidigare inlägg när den kommer i tryck vet jag dock inte.

Vår nominella spänning på elnätet i Sverige är 230 V med en normalavvikelse på +/- 10% vilket ger en spänningsnivå på 207-253 V. Detta anses då vara helt ok. Detta gäller då för din nätägare och vad han skall leverera i din anslutningspunkt. Då kan man tänka sig att med en växelriktare som slår ifrån redan vid 244 V kan det uppstå problem. Tror att det är utifrån det man har valt att lägga värdet på 255,4 V i de förändringar som den teknisk kommitté tog fram.

Jag har fått känslan att kunskapen hos de som säljer och installerar utrustningarna har en väldigt varierande kunskap och kännedom av vad det är de säljer. Jag hoppas att installatören kan justera värdena och att det löser problemet.
 
  • Gilla
P.R
  • Laddar…
Ok, nu har Kostal vaknat ur semesterdvalan och skickat ut lösenord till Parako. Kostal har i sina inverters 3 nivåer av brytning vid hög/låg volt. Det som justerades var värdet 241(!) volt/2.5 sek. till 255 volt. Efter det slutade invertern bryta i tid och otid :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det var ju skönt att det löste problemet. Om nu bara alla återförsäljare och installatören kunde ställa in rätt från början hade det aldrig varit ett problem. Värdena är ju framtagna för att det ska fungera i ett normalt elnät.
 
Ja vem som ställt in det där galna värdet är höljt i dunkel... Installatören har inte gjort det och troligen inte närmsta återförsäljare. Kanske grossist eller så har tillverkaren låtit det ske direkt från fabrik.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.