Vi har en gammal vävtapet i hallen på väggar som vi vill måla över. Frågan är ifall vi ska måla direkt på tapeten eller försöka riva bort den?

Det verkar vara en papperstapet med ett lager väv ovanpå, väven hade släppt på ett ställe och det verkar gå att separera denna från underliggande papp men ytan på detta är inte helt jämn utan lite strävt. Jag vet inte hur väl pappret sitter men jag lyckades få bort en liten bit för att se vad som finns bakom, där är nån slags tunn plastliknande film på trä- eller spånskiva av nått slag.

Detta är original från 1970 då huset byggdes om det är till nån hjälp. Tips mottages gärna på vad vi ska göra! Ville ju helst slippa bredspackling/renoveringstapet om det går.
 
Jag har precis gjort i ordning alla väggar i mitt hus från -71. Precis samma typ av väv. Jag rev bort det som va löst för att sedan bredspackla väggarna. Om väven är hel går det måla , men väggen suger väldigt mycket färg.
 
Fredrik69 skrev:
Jag har precis gjort i ordning alla väggar i mitt hus från -71. Precis samma typ av väv. Jag rev bort det som va löst för att sedan bredspackla väggarna. Om väven är hel går det måla , men väggen suger väldigt mycket färg.
Rev du även bort själva "papptapeten" som väven är fäst på? Var den svår att riva bort isåfall? Väven verkar ju lossna ganska enkelt från den men jag är osäker på hur lätt det är att få bort allt. Ska man bredspackla spelar det iofs ingen roll antar jag. Får läsa på om bredspackling, är helt novis på detta och vill helst inte lägga ut massa pengar på målare då det redan läcker ganska friskt ur plånboken ;)
 
Allt som sitter löst måste bort. Även tapet. Jag fick spackla 2 till 3 ggr sen tapetsering. (Även slipning såklart). En del jobb men inte så dyrt.
 
Funkade det bra att riva loss för dig eller får man räkna med massa småpill för att få loss den ordentligt? Har aldrig rivit tapet förr men man lär ju sålänge man lever..
 
Renoveringstapet, skulle det vara ett allternativ?
 
tharnstrom77: ja vi har tänkt tanken, det är ju klart ett alternativ till att behöva bredspackla. Har dock ingen erfarenhet av vare sig spackling eller renoveringstapeter, fäster man dessa direkt ovanpå vävtapeten eller blir det ändå till o riva tapet först? Misstänker att tapet är dyrare än spackel, men å andra sidan kanske kräver mindre jobb. Tanken är att vi ska måla väggen efteråt.
 
Det finns ju hyfsat billiga "tapetblötare" . Eller kleta på blött tapetklister och skrapa av efter en stund. Det mesta lossnar med en bred spackel. Därefter bredspackla. Vi vet - vi har gjort det i hela huset. Tog in alla händer vi kunde, tog ändå tre veckor.
 
Jag har ett hus från samma tid med vävtapeter.
Har provat tre olika metoder hitills.
1. Slita bort all tapet och sen spackel.
2. Renoveringsgips.
3. Bredspackla(skär bort och limma först lös tapet).
Metoden som jag ej provat och som återstår är renoveringstapet, men der kommer jag nog inte att testa.
Nummer tre är minst jobb, enklast och billigast enligt min erfarenhet.
 
Vi använde en tapetångare från Jula, det hade nog gått fortare om vi haft en "spikroller" också,
 
Jag ställde frågan hur man bör göra till måleributiken. Gissar att det ni pratar om är juteväv. Enligt butiken kan den inte målas med vattenbaserad färg med rimligt resultat. Väven ändrar nämligen storlek när man blöter den. Därför måste man - om man ska måla direkt på väven - använda oljebaserad färg. Vilket blir dyrt och dessutom svårventilerat så här på vintern. Dyrt för att väven kommer suga färg, och färgen är dyr.
Renoveringstapet trodde de heller inte på då det behöver vara ett slätare underlag.
Så riva bort och slipa är vad som gäller. Har själv just fått ner allt och har nu ett rum på 37 kvm som ska slipas. :)
 
Vi har haft samma övning i vårt hus från -77 med någon form av fiberväv på väggarna. Den satt som bara den och vi lyckades bara dra loss lite i nedre eller övre kant så det blev att spackla över allt istället. Resultatet blev mycket bra!

Ska ni göra jobbet själva är här två rekommendationer:
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Spackel/Rollbart-vaggspackel-361322/
(Glöm rollern dock, det fungerar INTE! Spacklet är lite tunnare än vanligt och mycket lättarbetat på väven)
http://www.bauhaus.se/herkules-tak-vaggslip-600w.html
(Nya modellen är dock blå. Denna fungerar kanonbra och samlar upp damm mycket effektivt. Byggdammsugare med påse är ett måste dock...)

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Vi har haft samma övning i vårt hus från -77 med någon form av fiberväv på väggarna. Den satt som bara den och vi lyckades bara dra loss lite i nedre eller övre kant så det blev att spackla över allt istället. Resultatet blev mycket bra!

Ska ni göra jobbet själva är här två rekommendationer:
[länk]
(Glöm rollern dock, det fungerar INTE! Spacklet är lite tunnare än vanligt och mycket lättarbetat på väven)
[länk]
(Nya modellen är dock blå. Denna fungerar kanonbra och samlar upp damm mycket effektivt. Byggdammsugare med påse är ett måste dock...)

Mvh,
Anders
Så det finns tunnare spackel:banghead:
Jag tyckte det var förbannat tungt att spackla och åkte till färgaffären och frågade efter tunnare/mer lättstruket spackel, men utan resultat:mad:
Funderade på att försöka spä det jag hade med vatten, men provade aldrig.

Som slipklots kan jag rekomendera denna istället för maskin:
http://www.slojddetaljer.se/product.aspx?productid=7484&deptid=84
 
Jag tror på en stråtapet (textiltapet) Tasso och Kinnasand hade på 70-talet. Vårt "gamla" hus har fortfarande sådan i vardagsrummet :) När vi tapetserade om i de andra rummen spaltade vi tapeten, sedan var det tapetklister och sprapa som gällde precis som på en vanlig papperstapet. Vi hade spånskiva bakon, inte gips. Hittat bilder på nätet, kolla bakåt och framåt om det är sådan tapet du har.
 
Enligt info från måleributiken förr-förra veckan funkar det inte att måla med vattenbaserat på väv som är "jute", däremot förstås om det är glasfiber. Problemet är att juteväven drar ihop sig och ändrar storlek om man blöter den. Måste därför vara oljefärg. Och då har du problem dels med vädring (i vart fall om du målar inomhus den här säsongen), dels kostnadsaspekten. Betydlig dyrare än vattenbaserat. Dessutom är juteväven riktigt törstig. Riva ner eller täcka över är vad som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.