Hej!

Har läst en del trådar om hur man får bort gammal vävtapet och det finns vissa alternativ. Jag har inte testat något än då jag har några funderingar först innan jag börjar.

I källaren har jag på ett par ställen vävtapet som har målats med en färg som inte andas. Detta har gjort att det på några ställen bildats bubblor och bakom bubblorna finns lös puts samt saltutfällning. Nu ska vi flytta inom 1 år och jag måste snygga till vissa källarväggar. Min fråga är om jag måste få bort all tät färg inkl vävtapeten eller som det räcker att ta bort väv som släppt där "bubblorna" finns sen bredspackla allt och måla med "rätt" färg?

Tack på förhand
Martin
 
L
Du måste nog riva allt , knacka bort det lösa och laga det
Om du tar tag i vävtapeten och dra så följer väl färgen med
 
Ok!

Jo färgen föjer med, men vävtapeten sitter väldigt hårt och jag har endast fått bort den där det varit putssläpp. Dock inte använt några hjälpmedel än utan bara dragi med händerna.
 
L
Verkar vara mycket lim , vad tror du det är för färgtyp
 
Inte en aning. Har inte den kunskapen.
 
L
R rehnski skrev:
Inte en aning. Har inte den kunskapen.
Läst om att slipa med sandpapper , blir det dam på väggen är det akrylatfärg , om färgen fastnar på papperet då är det alkydfärg ,
 
Tack för tiset. Var nere och testade nu och det verkar som att dammet sitter kvar på väggen. Dvs borde det alltså röra sig om en akrylatfärg.
 
  • Gilla
Emil Molander
  • Laddar…
Jag använde en tapetborttagare med ånga och en så stor spackelspade som möjligt. Ett tips är att inte lyfta bort ångmunstycket från väggen för då greppar limmet igen. Skjut på under väven med spackelspaden och följ munstycket. På det här sättet får man bort stora sjok åt gången.
Min väv var målad 2 ggr.
 
Låter som mycket arbet för flyttstajlning. Vad tror du om att skära upp bubblorna, spruta in spackel/lim bakom och se om du får det att fästa igen? Sen bara ny vit färg på allt och låta nästa ägare göra hästjobbet om de bryr sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jo men kanske men det har släppt så mycket att jag måste fixa ett rum iaf. Sen kanske jag gör som sista tipset i några rum. Får testa olika metoder för att få bort väven. Tack för all input.
 
Kan garantera att det inte har med färgen att göra, att ha väv eller tapet i källare är alltid ett risktagande om man inte har en funktionsduglig dränering.
Att använda sig av en Silikatfärg fungerar endast om man knackar ner all puts och putsar om hela källaren. Dvs Silikatfärg fungerar inte när väggarna är klädda med väv eller är tidigare målat med alkyd, akrylat eller latex färg.
 
Vi har liknande problem, dock är jag osäker på om väven är målad eller ej.
Gillestuga från -67, väven troligtvis original, sitter som berget.

På vissa ställen, bl.a längst ner mot golvet, har den släppt bitvis och på några ställen har pappen (?) bakom väven möglat så viss lukt förekommer.
Behöver få bort väven för att sen måla med äkta silikatfärg (Keim?) eller liknande.

Inga egentliga fuktproblem i övrigt, ingen dränering gjord någonsin så inget som måste åtgärdas akut.

Rå betong bakom, tror ni ångborttagare funkar?
 
  • Gamla väggvävar som delvis har släppt från en rå betongvägg med synliga skadade och mögliga områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.