Jag vill fälla in en armatur i vårt befintliga vävspända tak. Det är en "låda" med riktbara spotlights som kan monteras i vanliga tak. Det är alltså inget värmeproblem som för infällda downlights.

Problemet är att vi har vävspänt tak i rummet. Går det att skära ut en ruta mitt i taket och pilla upp lister som en ram ovanför duken? Är det någon som provat detta? Ska man vara rädd för att det 60-åriga taket kommer ner?

/Anders
 
vill du behålla vävtaket?
det är svårt att få ordning på det när man ska göra i ordning.
Jag hade det i vardagsrummet men rev ut det, reglade upp och satte takplattor (tjusigt)istället. nu är det en baggis att sätta lampor nästan var jag vill i rummet( fördrog vprör till elen)
 
Jo, det är i bra skick och dessutom snyggt. Jag skulle kunna tänka mig att byta ut det av brandskäl och då mot gipsskivor som spacklas och målas släta. Det är så j-la mycket jobb bara...

/Anders
 
Det hela beror lite på hur det ser ut under väven, har du osis är det flera cm till "spånten" då är det lätt att det blir veck.

Ligger däremot väven nära spånten tror jag det kan gå men du får vara försiktig för börjar revan så kan den gå väldigt långt om du har otur. Mina spricker bara man fipplar lite med dem :( men det är inte säkert dina beter sig så


För min del blir det byte till gips eller takplattor då jag måste in med massa junk där ändå.
 
Funderade bara på en sak.. om lådan är gjord för att sitta utanpåliggande, så räknar man ju med en viss kylning kring armaturen.

Är armaturen "fri" så mäter man inte temperaturen på delar "runt om" utan bara på bakplattan där armaturen monteras mot det brännbara taket.

Tänkte bara så att man inte fäller in en armatur som blir för varm. Även en F-märkt armatur blir 90 grader..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.