Hej!
Ska bygga nytt kök och har idag ett vävspänt innertak, tror jag... Läser nämligen om något som heter Baracuda plasttak (eller liknande)... Hur vet man skillnad på vävspänt innertak resp plasttak? Vårt tak är liksom "fasthäftat" med häftstift. Huset är byggt 1960.
Plasttak verkar brandfarligt och det vill jag ta bort, om det nu är ett plasttak.

Taket är i dag spänt utifrån hur skåpen suttit, vi ska flytta skåpen vilket gör att vi måste göra något åt innertaket. Vi har väl tre olika möjligheter;
lappa och laga vävspända taket
byta till gipstak
måla direkt på råsponten.
Hoppas att någon har några åsikter eller funderingar som kan hjälpa oss att lösa vårt dilemma?

Tack för er hjälp!
 
Vi gjorde inget av dom tre, satte upp ett nytt tak av spåntade spånskivor belagda med nåt som ser ut som plastfärg, takess heter vårat. Vävspänt är inte nåt att ha tycker jag, gips satt det i vårt tak i de rum som inte hade vävspänt men skivorna hade släppt i skarvarna och såg trötta ut. Det nya skruvades rakt över det gamla bara. Såg enkelt ut men jag lejde bort det till en arbetssugen snickare ändå :)
 
Vävspänt är snyggt och det är troligen det ni har. Är det som ett stort trummskinn så är det troligast vävspänt. Brukar liksom vara att det är ett litet glapp uppåt i taket, särskilt i mitten.

Väven användes för att dölja (oftast) ful råspånt som i mitt fall inte ens är spåntad utan bara vanliga brädor med valkanter o skit.

MEN är du och pillar på det vävspända så förstör du den direkt, det är enkelt att det blir stora revor (pga spänningen) eller att det blir ojämnt på motsatt sida (om rummet) om där man är och pillar.

Alltså: sålänge det är orört och jämt och fint är det bra annars inte.

Sattes tydligen upp som så att man blötte nåt pappliknande och spikade upp, när dessa sen torkade spände det upp sig.
 
...intressanta synpunkter. Iom att väven (som dessuton är fållad i ändarna) slutar där de gamla köksskåpen slutar, och att vi inte ska ha skåp där nu, så tror jag att det blir svårt att skarva på snyggt. Vi testar att riva skiten så får vi se hur det ser ut under. Ser det för illa ut så får det väl bli gips.

Anders
 
Om inte brädtaket under är alltför dåligt så är det väl bara att måla det egentligen, man tittar inte så noga i taket så ingen kommer att se nåt annat än målade bräder. Ja ingen vanlig människa menar jag, såna som jag och v-g kommer förstås att skärskåda varje del :D och Du själv kanske. Men generellt är jag förvånad över hur lite besökare ser i mitt egenrenoverade hus, gäller även kompisar som är snickare, murare etc, dom tycker också att det är snyggt utan att se detaljerna som jag själv avskyr :surprised:
 
i MITT brädtak är det 2-3 cm glipor och valkanter med kvarsittande bark osv så DÄR är det fetkört med något annat än väven eller på+ med nytt innertak ;)

Jag hade exakt samma dilemma (gammalt kök) och valde att gipsa taket med vanliga vägggips med spackel+slip+färg och mycket arbete blev det tiptop. Släta vita tak är bra mycket snyggare än huntonit i mitt tycke och lite billigare (i pengar ;) ) blev det ju också samt att det _går_ att måla om om man nu vill.

Jan-Å:Usch ja de ser ju bara helheten :D
 
Smaksak förstås, det finns en poäng med släta tak som går att måla om enkelt.
v-g
Jo glipor på 2-3 cm å valkanter passerar nog gränsen ;)
Ja visst e de konstigt me människor som ser helheten å inte snöar in på detaljerna :D
 
Vi har nu spacklat över spikhål och några kvisthål samt grundmålat - ser helt ok ut. Köket i övrigt blir nytt och modernt och ett slätt tak hade troligen gått mer i linje. Dock tycker jag att kontraster inte alltid är av ondo utan under stundom kan skapa lite liv och bryta av en aning från gängse mönster. Men vi får väl se när resten av köket kommer på plats - går ju även att gipsa det i efter hand. Tack för intressanta synpunkter.

Anders
 
Nu har väl du redan hunnit riva ditt tak men tänkte ändå dela med mig av mitt köksprojekt eftersom det liknar ditt.

Bestämde mig tidigt för att försöka rädda papptaket även om några skåp skulle flyttas och några tas bort. Den lilla byggnadsvårdaren i mig gör det svårt att skrota så vackra tak.

Eftersom det även under mina skåp inte fanns någon papp, lät jag listerna sitta kvar och tog endast ner skåpen. Dock orsakade jag en lite spicka som jag får försöka laga med tidningspapper och tapetklister. Där skåpen har suttit bygger jag lådor som jag ska montera LED-spotlights.
 
Låter som en snitsig lösning och byggnadsvård är aldrig fel. Men nu är det rivet och blev helt ok. Lite ruffigt intryck dock - hoppas att det inte skär sig mot resten av köket.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.