Hej! Några snabba frågor angående mina väggar i vardagsrummet.

1. Någon som vet vad väven kallas på den bifogade bilden?

2. Vill ha genomgående samma yta i min lägenhet och alternativet är att ha samma väv i hela lägenheten alternativt göra släta ytor. Några för/nackdelar? Vad borde vara billigast?

3. Om man ska ta bort väven i bilden, måste det rivas ner först eller kan man bara spackla över det och sen måla?

4. Microlit i taket, är det så bra som man hört folk säga? Någon uppskattning vad det kostar per kvadratmeter ungefär?

5. Har även en del sprickor i fönsterkarmen. Något liknande som kan göras där eller vad rekommenderas? Provade slipa och måla något år sen, men problemen kommer bara tillbaka och känns mest som en tillfällig lösning...

Hälsningar,

Jacob
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kallas det inte helt enkelt vävtapet?

Jag vet av erfarenhet att det går att bredspackla över men förutsätter att väven fäster ordentligt överallt och inte släpper när det kommer fuktigt spackel på. I mitt fall fanns nog åtminstone något lager färg ovanpå väven som kan ha hjälpt till att hålla den på plats och jag som ogillar ytan av vävtapet blev nöjd med resultatet.

Någon icke amatör på området kan säkert fylla på med råd.
 
Kanske det gör :) Sa något i stil med det till några vänner och de stod som stora frågetecken bara...

Om nu väven sitter på bra, hur svårt är det att bredspackla själv?
 
1 Väven heter lågstruktur eller G135!

2 Finns ju många fördelar rent ekonomiskt med att använda samma i hela lägenheten. Blir ju mindre spill då eftersom du kan använda det mesta. Du kan köpa större rullar vilket resulterar i ett bättre kvadratmeterpris...
Nackdelen är väl ett det kan bli trist med samma sak en hel lägenhet igenom.

3 Du behöver inte ta bort den, endast om det är något löst. Sedan spacklar du ovanpå och får då en slät yta.

4 Microlit i taket är ingen nackdel om du har sprickbildningar. Dock kräver microlit en helt slät yta för att bli riktigt snyggt, minsta dammkorn syns. Är det inga sprickor i taket räcker det oftast med att slipa ned där det är lite skavanker och sedan måla.

5 Menar du att det är i träet som det har spruckit? I så fall kan du fylla ut sprickorna med latexfog. Låt den torka och slipa sedan av. Efter det kan du måla.
 
Tack för svaren!

Tänkte snarare om det blir billigare att bredspackla och måla allt eller att sätta upp väven och måla. Totalt rör det sig om ungefär 50kvm väggyta...

I taket finns det sprickor men ser inte hemskt ut, så snarare en fråga om det är värt det. Tror det är ungefär 30 kvadratmeter tak som behöver täckas med microliten och målas i så fall. Någon aning vad målare brukar ta för det ungefär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.