Idag var vi och fick en produktionskalkyl på en Västkustvilla, Vinga 116.
I den ingick alla kostnader som hör till huset såsom grund, vatten (egen brunn), avlopp (eget) samt alla installationer och färdiställanden. Vi skulle mao bara behöva låsa upp och flytta in om jag färstått allting rätt.
Det totala priser ser ut att vara lite dyrare än andra alternativ vi tittat på men här tar Västkustvillan ansvar för allting och lämnar 10 års garanti på ALLA jobb.
Är det bättre att betala lite mer och få det jag nämnt eller lönar det sig mer att ha "delad entreprenad"?
Har någon byggt en Västkustvilla?
Stämmer det att dom tar ansvar och lämnar garanti på alla jobb?
Vi vill köpa ett färdigt hus och framför allt veta vad huset kostar totalt INNAN vi skriver på ett köpeavtal.
 
Hej!
Jag kan inte svara för Västkustvillan och hur de är, men jag ville bara påpeka att vi också kände en aningens frustration att man inte kunde få ett korrekt totalpris INNAN man skriver avtal. Förklaringen är dock ganska enkel; det finns så många faktorer som ändras, beroende på en själv, ända fram till "avropet" (själva husbeställningen), att det är omöjligt att veta det exakta priset. En stor sådan post är köket, man vill ha andra luckor kanske, andra vitvaror uppgradera lite här och lite där... Det kan omöjligt säljaren ju veta i förväg. Sedan kommer man på att man vill ha ektrappa istället för furu, en annan typ av braskamin, bastu, kanske en annan takhöjd, större/fler fönster osv osv...

Det pris de kan ge är grundpriset för huset med standardutförande, med kanske några av de större tillvalen du redan nu vet att du vill ha.

Att ha delad entrepenad kanske lönar sig ekonomiskt, jag vet faktiskt inte, men jag tycker det är skönare med EN part.

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.