M
Hej!

Vårt sutteränghus har ett soprum bredvid ytterdörren som man endast kommer åt utifrån. Vi planerar att riva de icke-bärande innerväggarna (putsad leca, så att hallen blir större) och mura igen hålet där soprumsdörren satt + sätta litet fönster för ljusinsläpp. Där dörren var kommer alltså väggen utifrån putsas som övrig källarvägg. Är detta en väsentlig fasadändring som kan kräva bygglov?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom förändringen kommer synas tydligt så är det troligt att kommunen tycker att du ska ansöka om bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
I kommunen jag bor i hade det inte varit bygglovspliktigt om det inte var något alldeles särskilt med byggnaden. I kommunen jag jobbar i hade det kunnat vara bygglovspliktigt.
Så fråga kommunen. Gärna med en liten skiss eller illustration. De flesta kommuner erbjuder möjlighet att träffa handläggare så att man kan prata om tex sådant här. Dessa träffar är nog digitala på många ställen nu.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Nytillkomna fönster måste man väl alltid ha bygglov för?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Nytillkomna fönster måste man väl alltid ha bygglov för?

Bygglov för mindre fasadändring bedömer jag det som. Ligger det inom DP område?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
P
Har du snälla grannar? Bygg bara, i så fall. Det är väl ingen risk att någon annan än en granne skulle klaga på en så liten synlig förändring?
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.