Hej, jag och min man har ett litet hus på 79kvm i ett mycket attraktivt villaområde.
Jag köpte huset för 1780000kr för tre år sen. Nu väntar vi tillökning och eftersom vi bara har två sovrum i huset så behöver vi ett sovrum till.
Vi är inte särkilt kunniga eller händiga varken jag och min man så vi har tänkt oss att anlita en totalentreprenör.

Vi har anlitat en arkitekt som har tagit fram en ritning på en ombyggnad där det idag står ett gammalt garage som fungerar som förråd på en gjuten platta. Oisolerad platta tyvärr.
Ombyggnationen eller tillbyggnaden eller vad vi ska kalla det är på cirka 35 kvm och inrymmer hall, två sovrum och en liten toalett.

Vi har fått olika kostnadsförslag från olika byggfirmor. Någon sa att det snurrar runt miljonen, en annan har satt priset 749 000 kronor före ROT-avdrag, men utan vvs-arbete. En annan har gett oss priset 750 000 kronor före ROT, men då ska vi stå för inköp av dörrar och fönster samt alla vitvaror i badrummet.

Det här gör mig alldeles vimmelkantig. Jag förstår inget.

Har som sagt lån på huset på 1780000, men huset är av banken värderat till 2,2 miljoner. Vid en eventuell försäljning tror jag dock inte att vi skulle få ut mer än 2 miljoner.

Vi funderar nu på om det lönar sig att lägga cirka 700 000 kronor på utbyggnaden eller om vi ska sälja och köpa oss ett nytt hus för cirka 2,3-2,4 miljoner. Kan nog hitta ett rätt ok hus för det priset.

Någon som har några bra tankar, tips och råd????
 
Väldigt förenklat kan man ju säga att om du bygger ut så får du spendera ca 800 000 på utbyggnaden, huruvida de pengarna finns sparade eller måste lånas spelar ingen roll.

Om du istället säljer och köper, så skulle du (som du tror nu) kunna komma undan med 300 - 400 tusen i utlägg. Nytt hus för 2,3 - 2,4 milj, och du räknar med att kunna sälja för 2 milj.

Så ser man det så förenklat så är ju valet lätt.

Men i dagsläget bor ni i ett attraktivt läge, skriver du. Då är frågan om du kan räkna med att få ett lika attraktivt läge med det nya huset? Dvs byter du ner dig?

Ytterligare ett sätt att se på saken är ju att försöka bilda sig en uppfattning om hur tillbyggnaden kan höja värdet på huset. Ett alltför litet hus i rätt läge kan ju öka oproportionerligt i värde om man ökar ytan.
 
Man kan förenklat ställa sig frågan, är det här jag vill bo i 5, 10 ,15 år eller mer. Man kan också försöka svara ärligt på sin egen fråga skulle jag köpa "mitt" hus med den tänkta tillbyggnaden och den planlösning som ni får då. Sist men inte minst vad är det som gör området attraktivt idag och gäller det även senare.
 
Just de frågorna försöker jag ställa mig. Inte lätt alls.
Vi trivs, men det är inte optimalt. Trädgården är lite liten.
Ser man på vad husen runt om har gått för på senaste tiden så tror jag det är svårt att få ut över 2,5 för vårt hus i färdigutbyggt skick.
Ska träffa en av byggarna idag och diskutera om det går att få ner priset. Men det är kanske lönlöst.
Funderar på om man kan tjäna på att bygga lite nu och lite efter nyår (inomhus) för att få dra av mer. Har också funderingar på om vi ska skippa den lilla toaletten i utbyggnaden för att få ner priset ytterligare. Eller gör man bort sig då?
Det är väldigt ont om hus i centrala Karlstad där vi bor just nu. Detta är ju en fördel om vi skulle sälja. Flera mäklare har sagt att vi får 2 milj för huset utan att de ens varit och tittat på det och banken har som sagt värderat till 2,2. Men ja... usch jag tycker det här är jättesvårt. Vi har tittat runt på lite hus som har funnits ute, men det är många hus som är i riktigt dåligt skick. :(
 
Om det nuvarande huset är i ett plan så kanske det vore värt att fundera på att bygga på en våning (om detaljplanen tillåter). Det borde kunna ge mer yta för pengarna.

Nu är vi i princip i början av April. Om du stressar så kan du troligen fixa bygglov, upphandla bygget och få det klart före årsskiftet, men tar du det bar lite lugnare så borde det kunna bli ganska lagom att ordan så att det återstår arbeten för ca 200 000 till efter nyår, och maxa ROT avdraget.
 
Ja huset är i ett plan. Har kollat vad det skulle kosta att bygga på en våning och bara "skalet" kostar 700 000 kr. Grannen gjorde detta förra året och har gjort det mesta jobbet inne själv och han uppskattar att han landar på 1 milj i kostnad ungefär. Då är han händig, det är inte vi.
Bygglovet är redan inskickat till kommunen, men vi har inte hört något från dem.
Vi lämnade förra året in en ansökan om bygglov på en tillbyggnad på 1,5 plan, men det blev alldeles för dyrt att bygga så vi valde att ta tillbaka den.
Nu har vi ordnat med kontrollansvarig och har som sagt en arkitektritning på tillbyggnad.
Men ja vi börjar som sagt fundera på om det är värt pengarna.
 
Är tomten väldigt väldigt attraktiv och/eller det är svårt att få tag i fina tomter till rimligt pris, då hade jag satsat pengar på det befintliga huset. Om inte, bygg nytt!!!

/S
 
Mikael_L
Ett älvsbyhus eller smålandsvilla kostar bara runt miljonen. Sen tillkommer det några hundratusen för rivning, bygglov, markarbeten osv.
Och så annat boende ett tag också.

När det är klart har ni ett hus med moderna energiprestanda.

Med detta inlägg menar jag inte att rekommendera rivning och nybygge, utan se det som ett av de olika alternativen.
 
Hmm ja svår fråga. Har nog alltid sett tomten som väldigt attraktiv. Men den är liten. Inte jättestor trädgård och ganska inklämd mellan husen. Vilket iofs alla hus så här centralt i stan är.
Det som gör att vi håller oss kvar är att sonen (12 år) går i skola 50 m från huset. Men å andra sidan börjar han högstadiet nu och man tar sig lätt mellan de olika stadsdelarna till skolan med buss o cykel.
 
Mikael_L skrev:
Ett älvsbyhus eller smålandsvilla kostar bara runt miljonen. Sen tillkommer det några hundratusen för rivning, bygglov, markarbeten osv.

När det är klart har ni ett hus med moderna energiprestanda.
Ja det är ju det jag har tänkt också. Att det nästa ska kosta lika mycket att bygga ut 40 kvm sm det kostar att bygga helt nytt. Sjukt egentligen.
Kanske ska börja kolla tomter istället.
 
Vem som helst kan anlita en byggfirma för att bygga ut huset, så gör ni inget själva är det osannolikt att det skulle vara värt att bygga ut huset.

Det som kan vara värt något är dels att det FÅR byggas ut (ok med bygglov etc) och dels att det finns goda arkitekturella MÖJLIGHETER att bygga ut. Kan ni påvisa detta vid en försäljning (t ex med förhandsbesked och ritningar på utbyggnad) har jag svårt att se att ni skulle tjäna på att bygga ut huset. Många värderar huset lägre än vad det kostar er att få ordning på det eftersom de kan göra jobb själva (och även för att det är vanligt med glädjekalkyler på resten).

Sälj och köp ett hus som är som ni vill ha det!
 
Nu har vi haft byggaren här och det känns mycket bättre.
Vi kommer troligen vänta till oktober och dra igång bygget. Gör klart allt utom badrummet och förråd och carport, som vi väntar med till efter nyår. Kommer även att avvakta med två planerade altaner.
Sen kommer vi sköta rivningen själva.
På så vis kommer vi ner till 500 000 efter ROT-avdrag och det känns mycket bättre.
Så lån idag på 1 780 000 + 500 000= 2 280 000 kr. Huset är som sagt udag värderat till 2,2 miljoner så då har vi iallafall inte lån på mer än vad det kan vara värt och det känns skönt.
 
injonil skrev:
Vem som helst kan anlita en byggfirma för att bygga ut huset, så gör ni inget själva är det osannolikt att det skulle vara värt att bygga ut huset.

...

Sälj och köp ett hus som är som ni vill ha det!
En sanning med modifikation. Sant i en helt rationell modell, men i verkligheten kan ett utbyggt hus ge en värdeökning (faktiskt försäljningspris) som överstiger priset för utbyggnaden.

Det skapar ju förhoppningsvis en bättre helhetsupplevelse av huset vid försäljning.

Ingen vettig människa betalar ju medvetet hundratusentals kronor mer för att man ställt fram citroner på ett fat, basilika i kruka och snygg olivoljeflaska på köksbänken, samt rensat kylskåpsdörren och lagt undan tandborstarna i toaletten. Ändå är det det som händer dagligen i Stockholms bostadsmarknad (låt vara att den är extrem). Att det är idiotiskt och fullständigt irrationellt är en annan rak.

En väl utförd utbyggnad kan ge "vinst", sämre utförd kan den förstås ge förlust. Exempelvis tror jag föräldrarnas bygge av standard-Coop-friggebod intill välbevarade charmiga 1890-talstorpet sänkt totala värdet på den fastigheten.

Sorry för viss OT!

/A
 
Redigerat:
Du kanske inte läste det som du avstod från att citera i mitt inlägg? ;)

Men visst kan man resonera kring vad som blir lönsamt eller inte när det gäller att fixa till ett hus innan försäljning. Åsikterna brukar gå isär rejält (se gamla trådar om detta).

En besvärande faktor för den som vill renovera eller bygga ut utan att göra något själv är att få husspekulanter vet att det kostar så mycket som det gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.