Hej,

Vi bor i ett äldre hus som inte har jordade kontakter. Bör man se till att jorda alla kontakter, isåfall varför eller bör man vara det som det är ojordat?

Vad kan kostnaden för ett sådant jobb ligga på? Jag förstår det beror på olika parametrar men kan man ha något hum vad sådant jobb kan kosta?

Mvh
MO
 
Det som gäller för att behålla ojordade uttag är att rummet (varje rum enskilt med ojordade uttag) är helt isolerat från jord. Det får inte finnas några ledande delar som t.ex vattenradiator som har kontakt med moder jord eller skyddsjord. Ingenting får föra in en jordpotential i rummet. Förr blundade man lite inför detta. Golv och väggar är i praktiken en del av elanläggningen, liknande den yttre plastmanteln på en kabel. Renovering genom åren kan ha satt detta ur spel.

I andra hand gäller att uttag och elanläggning i övrigt är i gott skick. Gamla uttag utan petskydd och utan en djup brunn är farliga för små barn. Om många av dessa uttag behöver bytas kan man lika gärna räkna på kostnaden för uppgradering till skyddsjordat.

Är allt bra så långt så kan en JFB installeras i anläggningen. Den gör inte anläggningen säker utan skyddar, räddar liv, vid eventuella olyckor, liksom ett säkerhetsbälte i bil.

Paradoxalt har man dock ingen större nytta av skyddsjordade uttag idag i torra rum då det knappt finns några lampor och annat som behöver skyddsjordas, allt är dubbelisolerat. Värt att tänka på är att en gammal kristallkrona eller gammal bordslampa måste kasseras eller byggas om ifall alla uttag är skyddsjordade. Så man kan ofta stanna vid underhåll och JFB. Men ev behöver en yrkesperson titta på det.

Priset får nån annan svara på. Är det utanpåliggande ledningar behöver dessa bytas vilket tar tid. Är det infällda ledningar i metallrör kan de bli besvärligt. Är det infällda ledningar i plaströr kan det gå lätt, men räkna med att det kärvar nånstans. Säg ca en timmes arbete per uttag. Då antar jag att ni vill ha fler uttag än idag.
 
Stationära datorer kräver ofta jordade uttag så har du barn som spelar mycket dataspel så kan det vara idé att jorda i alla fall dessa rum.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi jordade (läs omvandlade) alla uttag i mina föräldrars 3-rumslägenhet under 2021. Det är en 70-tals lägenhet med originaluttag.

Elektrikerna installerade även några nya uttag, satte upp nya lampor, och drog 3-fas till köket. Som tur var så fanns det kabelkanaler.

Elskåpet var nytt och renoverat, det var således endast uttagen som var utdaterade.

Det gick på 18000 efter rot har jag för mig, detta inkluderade material. Detta är stockholmspriser. Tyckte det var väldigt prisvärt för säkerheten vi fick iom det.
 
  • Gilla
Daniel_Olsson och 2 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
som tur var så fanns det kabelkanaler.
Detta måste vara väldigt ovanligt, oftast går ledningarna i rör och stundom utanpåliggande i svenska bostäder.
 
Ett VP-rör är väl en form av kabelkanal?
 
F fribygg skrev:
Detta måste vara väldigt ovanligt, oftast går ledningarna i rör och stundom utanpåliggande i svenska bostäder.
ja. Jag ansåg nog att rör i väggarna som var enkla att dra om kablar i är kanaler. Kanske lite språkförbistring där.
 
V mutalisken skrev:
ja. Jag ansåg nog att rör i väggarna som var enkla att dra om kablar i är kanaler. Kanske lite språkförbistring där.
Det är lugnt, jag hänger inte med på precis allt heller.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är lugnt, jag hänger inte med på precis allt heller.
Dock kan jag säga att i två rum så hade de nog faktiska kanaler precis upp mot taket. Ca 10 cm höga. Har aldrig sett något liknande förut.

De var övermålade/målade i väggfärgen och gick att vika upp. Men sedan så var det rör ned mot uttagen.

Tror den här lägenheten var lite unik. Har aldrig renoverats sedan den byggdes. Riktig miljonprogramslägenhet, och funkisinspirerad.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H
H hans.p skrev:
Stationära datorer kräver ofta jordade uttag så har du barn som spelar mycket dataspel så kan det vara idé att jorda i alla fall dessa rum.
Kräver verkligen en stationerad dator jord? Rent krasst är det väl isolerad miljö eller jord som gäller?
 
Jag tycker att det är värt att jorda alla uttag, byta till elcentral med automatsäkringar och installera jordfelsbrytare. Så får man dessutom en genomgång av elsystemet och vet att den är okej, och kan passa på att få några extra eluttag monterade på samma gång. Vi har dragit om elen i både detta hus och förra huset, och båda gångerna har elektrikerna hittat en del ”skoj” bakom väggarna som känns bra att ha fått fixat. I förra huset var tex en del av eldragningarna (i kabelrör i väggen) gjorda med lampsladd.

Kostar gör det ju, beroende på antal rum, uttag osv. Hos oss gick det på kring 80.000 nu senast (hösten 2020). Äldre hus på 125+125 kvm inklusive ny elcentral, utbyte av lampknappar, uttag och några fasta armaturer m.m. Ta in ett par-tre offerter minst.

Det enda krångliga är att gamla ojordade lampor inte längre går att koppla in utan ombyggnad av lampan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är inte många konsumentprylar kräver jord som ett skydd mot elchock idag.
De som kräver jord, ex spis/kyl/brödrost/micro används redan i en miljö där jord sedan länge har varit ett krav.

Normcentraler är platsbesparande och ger möjligheter till att trycka in flera olika prylar och funktioner.
De gamla plåtcentralerna kan kanske hålla husets hela livstid. En utlöst säkring kan enkelt bytas, en utsliten säkring i en normcentral kräver en elektriker för att bytas.

Byte av befintliga lampknappar och uttag får man själv göra. Utbyte av gamla uttag utan petskydd och risk för beröring av kontakter höjer elsäkerheten.

Den senaste stationära datorn (HP) jag köpte, hade ett externt nätaggregat helt byggt i plast men ändå med en jordad kontakt. Detta för att få till korrekta störnivåer från nätdelen.
Kabel från nätdel till datorn (i plåt) var en tvåledad ojordad kabel
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Trots att far hade elfirma bytte vi inte uttag trots centralbyte. Ansåg det inte vara värt det.

jordfelsbrytare

datorer och sånt hade jag anslutit via jordad grenkontakt så att alla anslutna saker får samma potential på jordstiften mot varandra
 
V Vardon skrev:
Trots att far hade elfirma bytte vi inte uttag trots centralbyte. Ansåg det inte vara värt det.

jordfelsbrytare

datorer och sånt hade jag anslutit via jordad grenkontakt så att alla anslutna saker får samma potential på jordstiften mot varandra
Lite lustigt att inte byta alt till nytt och till nuvarande standard om man har en far som har elfirma? Det handlar ju om relativt små pengar i det fallet, i alla fall om inte fadern vill sko sig :thinking:
 
Unikt namn
H halj skrev:
Kräver verkligen en stationerad dator jord? Rent krasst är det väl isolerad miljö eller jord som gäller?
Datorn bör anslutas till ett jordat uttag.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/jordade-uttag-i-ojordat-rum/ skrev:
Datorutrustning men även annan utrustning kan däremot vara känslig för statisk elektricitet och radiostörningar. Skyddsjordledaren används ofta till att avleda statiska laddningar och till att hjälpa till så att det inte blir problem med störningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.