Hej
Skall renovera badrummet i källaren Vill gärna ha golv värme men det är bara 1,95 i takhöjd. så det blir lite svårt.

Till saken hör att jag kommer att bila upp delar av golvet för att byta golvbrunn och stammar.
är det värt besväret att bila upp hela golvet (6m3 oisolerad platta) och lägga golvvärme (el) och eventuellt öka takhöjden lite eller skall jag bara lägga ner och satsa på element och handukstork i stället?

Herr Hatt
 
Vill du ha golvvärme så anser jag att du gör bäst i att ta hela plattan och isolera extra under den nya - Du kan ju även då se till att sänka golvet en aning för att få lite extra takhöjd.
Skall du ändå bila ur så skulle jag passa på att byta allt.

Kommer själv att göra samma sak - Jag avser att byta ut avloppet men även ändra lite i layouten i badrummet vilket gör att det skall ut nya RiR till kranar, dusch och tronen. Drar dem i golvet för att underlätta arbetet.
Men golvvärme så får du bättre ekonomi och bättre effektivitet om du isolerar extra i golvet under den nya plattan med tex cellplast eller EPS betong - Värt att nämna här är att EPS iinte isolerar riktigt lika bra som Cellplast.

Så personligen - på 6kvm, så skulle jag bila upp allt. Jag ser inte fram emot det men det känns som något som skall göras.
Och som jag sa i en tidigare tråd - Med tanke på vad ett badrum kostar så vill jag inte tänka i efterhand att jag skulle gjort det annorlunda med golvvärmen eller strunta i att isolera extra...
 
Har precis läst in mig på golvvärme i dåligt isolerade plattor och jag skulle vilja lägga in en liten brasklapp mot att gjuta in den i plattan. Det som händer är att du, eftersom du gjuter ihop den underisolerade plattan med de delar som inte är isolerade, får en värmevandring ut i den oisolerade delarna av plattan vilket inte är jätte-ekonomiskt och kan skapa problem med fukt i angränsande delar av plattan.

Tumregelmässigt kan man säga att man inte bör värma marken under plattan mer än till 3 grader C under "inomhustemperaturen", dvs har man 20 grader inne så ska marken under plattan inte vara varmare än 17 grader. Plattan måste ju värmas till mer än 20 grader för att kunna värma upp innomhusmiljön till 20 grader, så det finns en ganska god risk att man lyckas värma marken strax utanför den underisolerade delen till dom nivåerna. Stänger man då av golvvärmen (strömavbrott, semester etc.) så kommer ångtrycket under plattan pga den varma jorden öka RF på ovansidan av plattan drastiskt.

Beräkningarna som ligger till grund för denna "tumregel" utgår från absolut "worst case" *underisolerad* platta -ett ganska stort hus där hela plattan värms och som står på endast 80mm stenull direkt på lerjord i skåne (!). Det är alltså långt ifrån säkert att du kommer få några som helst problem (om du inte bor i ett stort hus i skåne på lerjord :)), men vid en besiktning vid eventuell försäljning så är risken ganska påtaglig att besiktningsmannen klankar ned på det och tar upp det som en riskkonstruktion, vilket kanske inte är så kul.

Ett kanske bättre sätt att komma runt både fuktdrivningsproblematiken och även få lite bättre ekonomi och ett "snabbare" värmegolv är att lägga ett cellplastsystem ovanpå plattan istället. Det lär inte behövas mer än några cm isolering för att isolera av plattan nog för att värmen ska ta vägen till klinkern ovanpå istället för ned till plattan under. Själv kommer jag köra vattenburet och har både kapilärbrytande skikt och lite isolering under plattan, och har tittat på Floores system (som bygger 25mm-50mm). Borde finnas motsvarande extremt lågbyggande lösningar för el, kan jag tycka?
 
  • Gilla
UppGiven
  • Laddar…
>> ...kan skapa problem med fukt i angränsande delar av plattan.
>> ...så kommer ångtrycket under plattan pga den varma jorden öka RF på ovansidan av plattan drastiskt.
Vad är det för problem med detta. OM det inträffar ??
Det är källargolv som TS frågar om. Allt oorganiskt !!! Inget kan "mögla". Allt tål lite ev. fukt.

>> ... tar upp det som en riskkonstruktion, vilket kanske inte är så kul.
Om man säger att det är en risk så bör man ju precisera vad risken består av. Förhöjd fuktnivå i fixet ?? i klinkersen ? Eller vad kan det vara ?
 
Jag går i samma tankar som TS så det skulle vara värt mycket att få lite input från både de som har gjort "riktiga" källarprojekt samt de som har använt system liknande Frooré. Personligen så lutar jag åt någon sorts Flooré-liknande lösning då det verkar vara minst jobb. Vad säger ni som har gjort det ena eller det andra i källaren?
 
Isolerad och varm platta i källaren är för mig en förutsättning för att den ska kunna göras till boyta. Jag har för flera år sedan grävt ut och isolerat etc halva källaren. Har inte sett några negativa effekter i andra halvan av källaren.

Denna teoretiskt möjliga fuktvandring är ju inte av fontänstorlek och om man tänker på att hålla sig till oorganiska material i källaren (skippa träväggar, trägolv etc) så känner jag mig helt trygg i att det går att bygga långsiktigt hållbart.
 
  • Gilla
Peter4321
  • Laddar…
largab skrev:
>> ...kan skapa problem med fukt i angränsande delar av plattan.
>> ...så kommer ångtrycket under plattan pga den varma jorden öka RF på ovansidan av plattan drastiskt.
Vad är det för problem med detta. OM det inträffar ??
Det är källargolv som TS frågar om. Allt oorganiskt !!! Inget kan "mögla". Allt tål lite ev. fukt.

>> ... tar upp det som en riskkonstruktion, vilket kanske inte är så kul.
Om man säger att det är en risk så bör man ju precisera vad risken består av. Förhöjd fuktnivå i fixet ?? i klinkersen ? Eller vad kan det vara ?
Du verkar förutsätta att TS inte har några som helst fuktkänsliga byggmaterial i angränsande utrymmen? Uppfuktning och fuktbelastning i plattan kommer vid avstängning att öka kring den isolerade och uppvärmda delen av plattan -det är ett fysikaliskt faktum. Huruvida det faktiskt kommer medföra reella problem i enskillda fall kan nog inte ens en normalbegåvad besiktningsman bedöma med någon form av säkerhet, men man bör vara medveten om att det är ett potentiellt problem.

Ett parkettgolv som lagts flytande på plattan eller överisolerat och som klarat sig i 30 år utan problem kan plötsligt bli så uppfuktad att det börjar växa mögel i den. En kortare sammanställning om de studier som gjorts om golvvärme och fuktvandring i dåligt isolerade plattor finns att läsa här, för den som är intresserad av fakta:
http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/fuktskador/omvaend_fuktvandring/
 
Vi bilade upp golvet i ett rum i våran källare i helgen, ska bli tvättstuga/pannrum.
Har grävt ner extra så jag får ner avlopp under, sen på med isolering, sen gjuta en ny platta på.
Tror detta kommer funka.
Har läst en himla massa om att det inte skulle vara bra att göra så, men samtidigt så har jag inte hört nån som har fått hela källaren förstörd pga detta.
 
Freddie_A skrev:
Vi bilade upp golvet i ett rum i våran källare i helgen, ska bli tvättstuga/pannrum.
Har grävt ner extra så jag får ner avlopp under, sen på med isolering, sen gjuta en ny platta på.
Tror detta kommer funka.
Har läst en himla massa om att det inte skulle vara bra att göra så, men samtidigt så har jag inte hört nån som har fått hela källaren förstörd pga detta.
Grejen är ju att de beräkningar och antaganden som "man" baserar "det är farligt att lägga golvvärme i dåligt isolerade källare" på är ganska ordentligt extrema förutsättningar, som man inser om man orkar traggla sig igenom länken jag gav några poster upp.

För mig är det en lite annorlunda värld som öppnat sig nu när jag gått från bostadsrättsägare till att äga ett renoveringsobjekt från sent 70-tal till hus -"fukt fukt fukt röta röta fukt fukt fukt"... Paradoxalt nog har jag insett att man egentligen inte kan lita på vad andra eller ens "sakkunniga" säger utan att det är bättre att försöka förstå problematiken och om det faktiskt kan vara ett problem i ens eget fall eller inte (det paradoxala ligger i att jag själv lixom väldigt många andra här gillar att komma med ganska definitiva uttalanden och/eller spetsiga ifrågasättanden om tingens ordning, men det är väl det som också är charmen med öppna forum?!?).
 
MathiasS skrev:
Isolerad och varm platta i källaren är för mig en förutsättning för att den ska kunna göras till boyta. Jag har för flera år sedan grävt ut och isolerat etc halva källaren. Har inte sett några negativa effekter i andra halvan av källaren.

Denna teoretiskt möjliga fuktvandring är ju inte av fontänstorlek och om man tänker på att hålla sig till oorganiska material i källaren (skippa träväggar, trägolv etc) så känner jag mig helt trygg i att det går att bygga långsiktigt hållbart.
Jag har läst din källarprojekts-tråd ett par gånger och det verkar som att du gjorde ett riktigt hästjobb. Eftersom jag är av naturen väldigt lat samt att jag har två små barn som gör det svårt att få tid till sådana hästjobb vill jag ju helst köra en light-version om det är möjligt.

Vi har idag en fin och till stora delar inredd källare. Vi planerar dock att i ett av de oinredda rummen inreda ett badrum och då är det ett krav med golvvärme så där ska jag gräva ur med konstens alla regler. Den stora frågan vi brottas med hur vi ska göra med resten av källaren. Vi kommer pga. badrumsbygget få byta en hel del av de avloppsrör som ligger i plattan och frågan är då om det är värt merjobbet att bila ur allt i de rum som berörs eller om man bara ska bila ur de spår som avloppen ligger i.

Den stora anledningen till att vi tvekar är att vi som sagt har en ganska fin och inredd källare som vi använder mycket. det skulle helt enkelt vara lite trist att gräva sönder den helt i flera månader bara för att få till golvvärme. Ni som har gjort stora källarprojekt; Har ni kommit på något i efterhand som skulle kunna snabba upp projekten? Vad gjorde ni som var onödigt och vad kan man med fördel leja bort för att spara tid?
 
Efter att ha renoverat hus i tio år nu har jag lärt mig en sak. Att göra "ett rum i taget" tar en fruktanvärd tid. Att försöka anpassa renoverandet så man kan "bo" precis bredvid tar tid. Att påbörja samma arbete flera gånger vid olika tillfällen, rum för rum, tar en fruktansvärd tid. Stordrift är bästa metoden tycker jag men det förutsätter att man vet att man orkar igenom hela projektet, annars kan det ju bli lite tokigt och man hamnar i ett byggprogram på TV.....
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Nu känns det som att jag kapar den här tråden men eftersom TS inte har skrivit något sedan sitt första inlägg tänker jag inte skämmas för det.

Jag håller helt med om att det mest tidseffektiva och även kostnadeseffektiva är att göra allt renoveringsjobb samtidigt. Dock så måste man ju kompromissa så länge man inte väljer att bo i en husvagn under renoveringstiden. I vårat fall betyder det att vi som bäst kan göra om halva källaren i taget vilket mostsvarar ca 35-40 m2. Den stora frågan som jag brottas med är hur jag ska göra med avloppsstammen som fortsätter in i del delen av källaren som jag ska skjuta på framtiden. Det känns lite dumt att gjuta igen en skarv mellan plast och gjutjärn som ändå ska grävas upp inom ett par år. Då skarven kommer att komma precis innanför dörren till den delen som ska lämnas orörd tänkte jag fylla det lilla hålet med sand och sedan lägga tillbaka den befintliga parketten. Frågan är bara om sanden kommer suga fukt bättre än den gammla betongplattan så att man borde välja ett annat material istället?
 
Leva-kulor? Väger mindre än sand också.
 
Ja du ska nog inte fylla sand ända upp till parketten. Lägg cellplast över sanden och sen parketten. Du kan ju eventuellt gjuta på en 2cm som senare är lätt att bila bort.
 
Kolla in Ebeco's folie-tunna lösningar för golvvärme, kanske kan vara något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.