Jag håller på att inreda min fd kallvind, gården som är bygd 1895 byggdes med skorstenssystemet som syns på bilderna. Jag tänker riva de kanaler som går ut på sidorna från den centrala (bärande) skorstenen. Frågan är om det är värt att spara tegelstenarna om de går att montera loss i hela bitar, eller är allting utan något värde och bör slängas på tippen direkt?
1280833000_resized.jpg1280832484_resized.jpg1280832649_resized.jpg
 
Nya massiva tegelstenar kostar i rund släng en tia/styck.
Begagnade massiva tegelstenar, 14 spänn eller nått sånt....
Slå gärna en pling om du vill bli av med dom....
 
Jag ska plocka isär skorstenen så försiktigt som möjligt och lägger upp bilder på tegelstenarna!
 
Spara alla småbitar som ev. finns instuckna i bruket. De har ett speciellt namn som jag inte kommer ihåg, men de ska tydligen bara rätt "värdefulla" för de som vet hur bitarma ska användas (tillsammans med tegelstenarna de var instuckna mellan).
 
1337 skrev:
Spara alla småbitar som ev. finns instuckna i bruket. De har ett speciellt namn som jag inte kommer ihåg, men de ska tydligen bara rätt "värdefulla" för de som vet hur bitarma ska användas (tillsammans med tegelstenarna de var instuckna mellan).
tackar! ska nog vänta tills efter helgen med att plocka isär skorstenen så att man känner att man har samlat ihop all info :)
 
På en Mc Donalds restaurang jag besökte för en del år sedan i USA, hade man byggt upp och teglat väggarna på insidan, med en del gammalt tegel från någon riven flerfamiljskåk. Teglet hade märken från barn som förmodligen haft sin sängplats nära väggen, och ristat eller målat någon på teglet. Mycket effektfullt, och naturligtvis en undrande om hur de haft det, som hade bott i kåken en gång i tiden.
Så spara på teglet, en fondvägg i tegel med några av det gamla teglet i denna, kan minnas om en svunnen tid.
 
Nu vet jag inte mängden på det du tar bort, men jag la ett uterumsgolv med gammalt tegel. Det kostade 5 kr stenen vilket innebar en summa på 4500 kr till säljaren.
Och kan man få ännu mer (med hänvisning till det ovan skrivna) kan det nog vara en bra idé att ta tillvara på dem! Det ligger ofta tegel ute på typ Blocket...
 
  • DSC00336.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Muraren som murat upp nya skorstenen såg klentroget på mig när jag berättade jag skänkt bort ett par kubik sten.
Inte visste jag värde fanns i gammal tegelsten...... Nu vet jag...
Och ett par kubik kvar jag har.... Fram med lädret....
 
AXS
Synd att ta bort, tycker det var fint! Iaf spara en.

Man kan alltid bygga på för att få bord eller liknande. Kul att spara för framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.