Är det värt merkostnaden att satsa på extra isolering? Vi står och väljer mellan att köpa ett standardhus med 26.5 cm isolering med nibe 750 flvp som uppvärmningskälla eller att satsa på villa varm som har 34 cm isolering, ftx och sen fritt val av uppvärminingskälla (pellets, berg, jord, mm). Naturligtvis förstår jag att det senare är en bättre konstruktion men frågan är hur mycket 7.5 cm isolering gör på energiförbrukningen och om det är värt att satsa en oklar summa pengar extra. Standardhuset har en tydlig prislapp inklusive grund (ej förarbetet för grundsulan) samt nyckelfärdig bottenvåning. Villa varm levererar bara stomrest sen får man ordna med kök, badrum, vvs själv. Jag gissar på att Villa varm skulle kosta kanske 5-600 tusen mera totalt (obs grov gissning). Vi har en begränsad budget och 500 tusen mera i lån innebär x antal tusen extra i månaden. Hur ska man gå till väga för att avgöra detta?
 
Jag har 28.5 cm i väggarna, 0.5 i taket och 30 cm under golvet och kör med comfortzone ce50. Detta drar i runda slängar 6000 kwh per år får uppvärmning och varmvatten. Lite extra får jag via en kakelugn när det är som kallast dock. Vet inte hur många kw den ger men kanske ytterligare 3000 kwh.
Svårt att säga vad som skulle bli bäst i ditt fall men om du hade satt en frånluftspump i "villa varm" så tror jag inte att du hade tjänat på ytterligare 7.5 cm isolering iom att det dras in kall luft i ventilerna. Hur mycket kall luft du får via FTX vet jag inte, eller vad den har för verkningsgrad. Verkar lite som att jämföra äpplen med päron, men spontant tror jag inte att du tjänar in dessa 5-600 tusen på bra många år eller aldrig.
 
Beror mycket på var någonstans du ska bygga i Sverige, ju längre söderut du bygger desto längre payback tid.
 
Jag tror att jag kan hjälpa dig att räkna på det om du vill. Går en utbildning som heter energieffektiva system och vi räknar mycket på värmeförluster, effektbehov, energibehov osv, och har även räknat lite investeringskalkylering. Jag är inte säker på att jag kan räkna ut det men jag kan försöka. Behöver veta lite mer om husen. Finns det någon hemsida där man kan läsa om dem?
 
Behöver veta vart ni ska bygga huset med så jag kan hitta gradtimmar för den orten.
 
Enlig senaste "Villaägaren" får man en återbetalning på 44 år vid tilläggsisolering av fasaden! Och då gäller det mycket mer än 7.5cm.
Med nyproduktion, är det snarare 200 år gissningsviss. Satsa dom pengarna på annat! O tänk på att Nibe kommer snart släppa solpaneller till 750an! = gratis varmvatten större dellen av året!
 
Mikael_L
1/2 mille extra ...:O

Ja det tjänar man aldrig igen m.a.p energiförbrukningen. Finns det inga andra mervärden i villa varm-huset så är det nog bara att skippa.

Bygger man t.ex. med lösvirke så att merkostnaden för extra isolering bara blir kostnaden för själva isoleringen + kostnad för tjockare reglar så tjänar man säkert igen pengarna inom en helt OK återbetalningstid.
(Men då är merkostnaden något kring 30'-80')

ps. Villa varm har förutom tjockare väggisolering en bättre isolering mot grund. Snabbare värmereglering också, så man kan ta tillvara på tillfällig energi från sol genom fönster eller brödbak.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Enlig senaste "Villaägaren" får man en återbetalning på 44 år vid tilläggsisolering av fasaden! Och då gäller det mycket mer än 7.5cm.
Med nyproduktion, är det snarare 200 år gissningsviss. Satsa dom pengarna på annat! O tänk på att Nibe kommer snart släppa solpaneller till 750an! = gratis varmvatten större dellen av året!
Vart har du läst att de kommer släppa solpaneler till 750? MYCKET intressant!
 
tbbe skrev:
Vart har du läst att de kommer släppa solpaneler till 750? MYCKET intressant!
Talade med Nibes helpdesk. Nu kollar jag deras hemsida varje dag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.