Vet inte om denna fråga platsar här? Undrar om det är bra att förbereda för braskamin med tilluft när man bygger nytt hus ifall man vill sätta in en braskamin på efterhand. Eller går det att fixa till hyvsat lätt ändå i efterhand?
 
Det är bättre att fixa det innan plattan gjuts, kostar nästan ingenting i sammanhanget.
Dessutom är det besvärligt att fixa till på ett tillfredsställande sätt i efterhand.
 
Ok, tack för snabbt svar! Då antar jag att man måste bestämma exakt placering av den framtida kaminen i förväg, att det går upp nåt i plattan under den på nåt vis?
 
Ja, beroende på kaminmodell så sitter tilluften på lite olika ställen men ett rör kommer att dras upp ur plattan och detta ansluts till kaminen.
 
Hemmakatten
Du kanske ska se till att plattan förstärks där du tänkt ha kaminen. Du får du möjlighet att i framtiden välja nåt annat än en lätt plåtkamin ifall du skulle vilja.
 
Funderar du på en riktig täljstenskamin typ Tulikivi så tänk på att den behöver en rejäl kanal mins 150mm enligt Eldabutiken där vi köpte vår Nunna Uuni
 
Det är bra att ha med den i bygglovspapperen redan från början också. Annars behöver du fixa nya papper när/om du ska bygga den senare.
 
Tack alla för era svar!
 
Skulle jag byggt ett nytt hus som värms upp med värmepump/frånlufts vp
hade jag skippat skorsten.

Du kommer då få ständiga bessök av en svartklädd man/kvinna som skitar ner
och har synpunkter på allt i närheten av skorstenen.

Sotning och brandskyddskontroll med jämmna mellanrum.
En brandskyddskontroll kostar ca 800kr och beroende på vilken anläggning du har och hur den används är intervallen 2, 4 eller 8 år.
Sotningen kostar väl 300-400 kr

Lite utanför ämnet men bra att tänka på
 
Andreas_Hansson skrev:
Skulle jag byggt ett nytt hus som värms upp med värmepump/frånlufts vp
hade jag skippat skorsten.

Du kommer då få ständiga bessök av en svartklädd man/kvinna som skitar ner
och har synpunkter på allt i närheten av skorstenen.

Sotning och brandskyddskontroll med jämmna mellanrum.
En brandskyddskontroll kostar ca 800kr och beroende på vilken anläggning du har och hur den används är intervallen 2, 4 eller 8 år.
Sotningen kostar väl 300-400 kr

Lite utanför ämnet men bra att tänka på
Helt klart bör det tänkas på, Dom är inte alltid så renliga av sej...

Här sotar dom kaminen 1 gång/år (sotarna verkar sätta sina egna regler) á 400:- sen brandskyddskontroll vartannat år á 830:- (så va priserna iaf här -06)

Vid nybygge med golvvärme så skulle jag hellre lägga dessa pengar på en värmekälla som täcker utan tillskottsel, Det är väl varma golv man vill ha??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.