För ett par år sedan köpte vi vårt första hus. Gavelhuset i en souterrängradhuslänga från -61.

Mig veterligen är inte längan dränerad någon gång efter byggnationen. Skulle tippa att det kanske är någon tjära utanpå? Grunden är i lättbetong. Marken är lerjord. Någon form av dränering finns nog då stuprören på källarsidan går ner i cementrör i marken och jag gissar vidare till någon form av kista. Kan det stämma?

Det känns dumt att invänta första vattenskadan för att dränera om, men jag vet inte om alla grannar är så sugna på att dränera. Alla har byggt stora verandor på baksidan (den sida där ett plan är under mark), som de nog inte vill riva ner direkt. Vi har också en stor uteplats på baksidan med ett tak över hela sidan som går ut 3m från husvägg. Så där är jag inte jätteorolig. Däremot har vi gavelsidan blottad för vädrets makter.

Framsidan har båda planen ovan mark och dessutom med rätt ny asfalt på uppfarten så jag är inte jättesugen på att riva upp det om man inte ska göra något ordentligt.

Står än så länge och funderar på om detta är ett projekt som man bör ta sätta igång med eller om man ska chansa (hoppas?) på att någon annan granne får fuktproblem först och får med sig hela längan på en omdränering av allting.

Är det värt att bara dränera gaveländen tills vidare? Skulle det få mig att sova bättre eller är det fortfarande stor risk kring t.ex. hörnet gavelända-baksida? Är det något man bör tänka på?
 
D
Är det källare "på framsidan" eller är souterängplanet halvt? Om du har ett souterängplan som täcker hela byggytan, så skulle jag tycka att det är främst framsidan som skulle ligga i riskzonen och om du inte vill göra den nu, så skulle jag avvakta med gaveln tills du antingen får indikation på problem eller tills du har lust att göra både framsidan och gaveln.
 
Har ingen erfarenhet av radhus, men, rent generellt kan man ju säga att det är en huskropp med en lång långsida. Frågan är då hur dräneringen gjordes från början. Tänker närmast på om det är avrinning åt två håll samt det viktigaste, vilket djup ligger den på. Ser det inte som nödvändigt att dränera gaveln i detta läge då du inte har problem. Skulle du ändå vilja göra det, så se till att du garderar dig och lägger ner dräneringen så djupt att den dag då det blir aktuellt att dränera hela baksidan är det bara att ansluta till din nya dränering.
 
Hej

Det som du borde kolla är stuprören som går ner i cementrör, oftas slutar de ca: 1 meter ner i backen i en liten singelgrop.Det innebär att när det regnar så kan du få vatten stående intill källarvägg. Detta är ett vanligt problem på lite äldre hus.
 
DIY_freak: Souterrängplanet är halvt, om jag förstod din undran rätt. Med "framsidan", menar du då den sida där man ser två våningar ovan mark? och baksidan är den där jag endast ser en våning ovan mark? Det var iaf min definition.

JanneL: Ah, tänkte inte på hur det borde bli med fallet utmed långändan och hur djupt det i så fall blir på gavelsidan. Du nämner att jag troligtvis inte behöver göra något då jag inte har problem. När man märker problemet (vad kommer först? lukt? fukt?), är det för sent då eller kan man rätta till det för en rimlig kostnad?

Mecalac: Ok, det hade jag ingen aning om. Låter ju helt klart inte så betryggande med stående vatten nära väggen. Måste gräva djupare och se om det finns några papper på hur det är gjort. Tack för tipset!
 
Rimligtvis tycker jag du borde upptäcka fukten först. Nämvärd lukt borde det inte bli, om du har rena stenväggar i källaren.
Om problem uppstår är de relativt lätt att åtgärda. Hur lång är långsidan, baksidan där altanerna/uteplatserna är. Kan man tro att det är avrinning åt båda hållen? Och att dräneringens högsta punkt är ungefär mitt på långsidan?
 
Innan du lägger pengar på att fixa ett problem som kanske inte existerar skulle jag vilja föreslå att du låter kolla upp vattenföringen i marken.

Vad jag förstår är lera ofta tätt så det är ju inte säkert att det står vatten och trycker mot muren.

Hör dej även för om några grannar har fuktproblem, det är nog en ganska säker indikation på hur det står till i marken.

Kistan för dagvattnet kan det dock vara värt att hålla ett öga på.
 
JanneL skrev:
Rimligtvis tycker jag du borde upptäcka fukten först. Nämvärd lukt borde det inte bli, om du har rena stenväggar i källaren.
Om problem uppstår är de relativt lätt att åtgärda. Hur lång är långsidan, baksidan där altanerna/uteplatserna är. Kan man tro att det är avrinning åt båda hållen? Och att dräneringens högsta punkt är ungefär mitt på långsidan?
Den vägg som troligtvis är mest utsatt är reglad invändigt med träreglar + skivor (av tidigare ägare, till mitt försvar ;) ), så det är inte en ren stenvägg där. För tillfället sover lillkillen i det rummet, därför undrar jag lite om man märker av skadan innan det blir hälsofarligt.Får kanske skapa någon form av inspektionslucka tills jag får tummen ur och gör något ordentligt.

Det är fem radhus i längan, så det blir ju en bit. Om det skulle borga för avrinning åt båda håll vet jag inte.
 
mycke_nu skrev:
Innan du lägger pengar på att fixa ett problem som kanske inte existerar skulle jag vilja föreslå att du låter kolla upp vattenföringen i marken.

Vad jag förstår är lera ofta tätt så det är ju inte säkert att det står vatten och trycker mot muren.

Hör dej även för om några grannar har fuktproblem, det är nog en ganska säker indikation på hur det står till i marken.

Kistan för dagvattnet kan det dock vara värt att hålla ett öga på.
Vilka kontaktar jag för att kolla upp vattenföringen? Kommunen? Kan man även få tag i ritningnar över hur kistan är förlagd, så man har lite förhandsinfo innan man sätter en spade i marken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.