Kompressorn i min Nibe Fighter 1210 på 7kW från 2001 har just lagt av. Så nu står jag i valet att byta kompressor för kanske 25 000 eller byta till ny pump. Är det värt det?

En ny pump är väl effektivare på flera sätt, men fightern har en COP på upp till 4.8 enligt manualen. Är skillnaden så stor att det egentligen ger någon reell sänkning av elförbrukningen?

Sen har ju en ny pump andra fördelar som ny garanti, är tystare och har fler inställningar.

Den gamla pumpen hade också en svacka i regleringen när utetemperaturen ligger kring 0C. Det blir kännbart kallare inne. Har nyare pumpar bättre regleringsalgoritmer? Det vore ju i så fall också värt en hel del för mig.
 
Om den fungerar bra för övrigt är det ofta ekonomiskt sunt att reparera och byta kompressor i "halvtid". Den nya kompressorn låter säkert lite mindre en den gamla. Men för ett mer utförligt och detaljerat svar tror jag frågan bör ställas på forumet www.varmepumpsforum.com under avdelningen för mark-/berg-/sjö-värmepumpar.
 
Jag skulle begära in pris på en ny vp med garanti eller om du är lite händig köp en ny på nätet och installera den själv inte svårt och spar troligtvis en hel del slantar.
 
Så här skrev jag i den andra tråden om precis samma sak.....:

En ersättningspump kostar nog dubbelt mot ett kompressorbyte. Problemet med att bara reparera kompressorn på något som är tio år gammalt är ju att nästa sak som ryker är varmvattenberedaren, man kan nog inte räkna med att beredaren överlever en ny kompressor.

Tråkig kalkyl hur man än vänder på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.