Hej,

Jag går och planerar att bygga till en värmeväxlare till ett befintligt F -system (mekaniskt frånluft, tillbyggt i samband med renovering av ett 50 -talshus). Ink. källare som är ventilerat ca. 160 kvm. Radiatorer i källare och övervåning, golvvärme på bottenvåning.

Jag vill inte lägga ut de ca. 25 000 kr som ett FTX -aggregat skulle kosta, därav denna fråga.

Jag vill köpa två stycken vattenbatterier, cirkulationspump, filterhus samt ytterligare en fläkt (för att komplettera den befintliga) för att skapa en typ av hybridsystem. tot. ca. 7 000 kr

Tanken är att tilluften via vattenbatteriet kommer att vara drygt 70 % av frånluften för att på så vis bibehålla ett undertryck framförallt då tilluften från batteriet enbart kommer att gå till källare och bottenvåning, ej övervåning. På övervåningen finns enbart fönsterventiler. Viktigt är också att köksfläkten, som har egen huv på taket kan få luft via ventilerna från övervåningen.

Vad jag kan läsa mig till är uppskattningar att vattenbatteriet har en verkningsgrad på ca. 50 %. Tycker att det låter lite lågt då de i mitt fall kommer att vara installerade en meter ifrån varandra. Men jag kan acceptera att det enbart är 50 % ändå.

Är det någon som har tankar och tips kring detta? Alternativ med likvärdig materialkostnad, osv?

Tack på förhand...
 
R
Ett sådant system tål det att tänka lite på , det ska helst vara ett eget eftersom tillluften kommer att var isig så fryser säkert batteriet utan glykol i . Och sedan så är det dålig verkningsgrad på dessa konvektorer , då tillskottet bör vara ett någorlunda högtempsystem och det ryms inte i en värmepumpanläggning
 
R rävlyan skrev:
Ett sådant system tål det att tänka lite på , det ska helst vara ett eget eftersom tillluften kommer att var isig så fryser säkert batteriet utan glykol i . Och sedan så är det dålig verkningsgrad på dessa konvektorer , då tillskottet bör vara ett någorlunda högtempsystem och det ryms inte i en värmepumpanläggning
Tack för svaret.

Tanken är att ha en enkel styrning som stänger av tilluftsfläkten vid låg temp. (kommer att ha en givare, antagligen för att kontrollera glykolblandningen) Pumpen är dock igång för att få upp tempen i glykolblandningen.

Du tror att verkningsgraden hamnar lågt, är mina 50 % för optimistiska? Jag tänker att även vid 50 % bör det gå att räkna hem 7000 kr på några enstaka år?!

Just nu har jag luft/vatten -pump från 2006 så den är inte direkt effektiv som dagens så det finns pengar att spara tror jag.


EDIT:
Det jag lyckats läsa mig till är bara detta, där man hävdar en verkningsgrad på 45 - 50 % vid liknande applikation:
https://ventusnorden.se/fraga/varmevaxlare/
 
Redigerat:
R
L/V VP , är den kopplad direkt på systemet eller mot en tank med VV-slinga i , den typen och ålder kan bara leverera ca +55C som max och då är returen ca 45 - 48 C ( är det en CTC Ecoair 105 ,107 eller 109 ) och har ett flöde som kanske inte räcker till för att värma system och vent
 
Edit: tvåa på bollen...men iaf:

Säg till om jag missuppfattat: Menar du att du först ska låta den utgående luften värma ena vattenbatteriet och sen överföra till nästa batteri som överför till ingående luften?
Låter lite knepigt och ffa riskabelt, när det är massa minusgrader ute kommer du riskera att vattenbatteriet fryser.
Bättre bygga med bara luft om du vill göra gds-ftx tror jag. Några tips: i torktumlare finns luft-luft värmeväxlare, koppla ihop ett gäng såna? Rör i rör torde funka också, ett grovt rör för frånluften och tilluften i ett eller flera mindre, kanske ett knippe ventilationsslangar i ett spirorör. Tänk på att kondensen måste ta vägen nånstans. Om det går att få igenom sånt i ev OVK vet jag ej...

Jag kan visserligen helhjärtat rekommendera köpe-ftx men sympatiserar helt med ambitionen. Köpa beg ftx, funderat på det?
 
R rävlyan skrev:
L/V VP , är den kopplad direkt på systemet eller mot en tank med VV-slinga i , den typen och ålder kan bara leverera ca +55C som max och då är returen ca 45 - 48 C ( är det en CTC Ecoair 105 ,107 eller 109 ) och har ett flöde som kanske inte räcker till för att värma system och vent
Jag kanske inte var tydlig (eller så förstår jag inte denna fråga) men de två vattenbatterierna kommer att vara helt frikopplande VP:n. De ska ha till uppgift att ta värmen från frånluften och värma tilluften. En egen liten slinga.

Det är en CTC Ecoair, osäker på exakt modell just nu.Kopplad till tank med varmvatten.
 
Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Edit: tvåa på bollen...men iaf:

Säg till om jag missuppfattat: Menar du att du först ska låta den utgående luften värma ena vattenbatteriet och sen överföra till nästa batteri som överför till ingående luften?
Låter lite knepigt och ffa riskabelt, när det är massa minusgrader ute kommer du riskera att vattenbatteriet fryser.
Bättre bygga med bara luft om du vill göra gds-ftx tror jag. Några tips: i torktumlare finns luft-luft värmeväxlare, koppla ihop ett gäng såna? Rör i rör torde funka också, ett grovt rör för frånluften och tilluften i ett eller flera mindre, kanske ett knippe ventilationsslangar i ett spirorör. Tänk på att kondensen måste ta vägen nånstans. Om det går att få igenom sånt i ev OVK vet jag ej...

Jag kan visserligen helhjärtat rekommendera köpe-ftx men sympatiserar helt med ambitionen. Köpa beg ftx, funderat på det?
Rätt uppfattat, jag kommer dock att styra på temp i glykolblandning. Har redan en liten Domoticz -server igång så detta blir ingen merkostnad.

Torktumlare ska jag kika på, tack.

Har även kikat på äldre FTX på blocket, håller fortfarande utkik. Kan lätt köpa en trasig för rätt pris..
 
R
Egen slinga OK med glykol i ja frysrisk borta , men överföringen blir inte bra , tänk själv inne +20C ute om du inte stoppar fläkten +10C ska då värma min +10C , då avgör storleken på batteri och fart på luften hur det blir , kan tänka mig att sista batteriet som ska ta hem värmen blir något i herejösses storlek , luften ska gå väldigt sakta genom för att över huvud taget få tag i värmen , lika med det första batteriet
Som Stenolofanders säger går det att krångla till något , men är nog inte ekonomiskt försvarbart , men klart är man envis och har tillgång till materiel nästan gratis , så varför inte , bara tänk att det blir stora grejer
 
  • Gilla
Adm
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Egen slinga OK med glykol i ja frysrisk borta , men överföringen blir inte bra , tänk själv inne +20C ute om du inte stoppar fläkten +10C ska då värma min +10C , då avgör storleken på batteri och fart på luften hur det blir , kan tänka mig att sista batteriet som ska ta hem värmen blir något i herejösses storlek , luften ska gå väldigt sakta genom för att över huvud taget få tag i värmen , lika med det första batteriet
Som Stenolofanders säger går det att krångla till något , men är nog inte ekonomiskt försvarbart , men klart är man envis och har tillgång till materiel nästan gratis , så varför inte , bara tänk att det blir stora grejer
Denna lösning var bara en tanke som jag trodde skulle kunna vara försvarbart med tanke på materialkostnaden. Gratis eller nästan gratis är det definitivt inte.

Jag får kanske fortsätta hålla utkik på begagnade FTX- aggregat. De är väldigt enkla i sin konstruktion så mycket går att fixa för liten peng.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Jag har ett beg pbh cba-125 tvättstuge-aggregat från ca. -95 som är på gång att kopplas ur. Det fungerar fint, ena fläkten bytt för några år sedan. Finns i Helsingborg.
 
Som redan nämnts skall du få upp verkningsgraden behövs "större" eller rättare sagt längre batteri.

Tänk på att batteriet i frånluften behöver vara ett "kylbatteri" så du får med kondensavloppet.

Sedan får man inte glömma att du får högre driftkostnader som kommer äta upp en del av återvinnings-vinsten.
Frånluftsfläkten måste gå fortare för det ökade tryckfallet med batteriet, du får en ny pump och tilluftsfläkt allt detta drar upp el förbrukningen och måste dras av från vinsten av återvinningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.