Ska köpa ny röj såg och vill ha en värsting den starkaste brutalaste fulaste maskin som tar allt som kommer i vägen. jag vill inte betala för en massa lull lull , klipper tomten 1 gng om året och då är graset närmare 1,50 högt , tipsa mig.
 
Du behöver ingen värsting röjsåg för att slå gräs. Du kan t.ex. välja en FS 130 och en gräsklinga.
De kraftigaste röjsågarna är gjorda just för röjning där man "gasar" sågen frekvent. När man kör gräs så går sågen oftast längre pass på högt varvtal och får en annan belastning.
 
Har prövat kört med klinga, men med 3000 kvm tomt så vill jag absolut köra med tråd det tar lite mer i omfång kanske marginellt men ändå .
 
Du kan fortfarande köra med t.ex. en FS130.
 
Ok . FS 560 C-EM var rätt så dyr såg jag ..11500 kr jämfört med FS130 : an som kostade 4900 kr
får ta mig en funderare , andra märken som kan vara värt att kika på ?
 
Själv kör jag med en Husqvarna som är något starkare än 130:n och jag skulle vilja ha mer kraft för den röjning du beskriver
 
Har en Husqvarna 323C som verkligen inte är någon värstingmodell, utan en lättviktare utan sele. Tycker den fungerar bra och slår utan problem tät kirskål och dikesrenar med hallonsnår. Rätt snöre gör den än mer effektiv.

Men om du har 3000 kvadratmeter med högt tjockt gräs så borde du kanske överväga en slåtterbalk istället för trimmer. :)
 
Förutom stihl eller Hqvarna Nåt tips på någon Typ Mcullogh eller någon annan modell som är stark
 
Byfåne nr 013 skrev:
Förutom stihl eller Hqvarna Nåt tips på någon Typ Mcullogh eller någon annan modell som är stark
Jag har en Jonsered RS51 med många år på nacken, men den klarar jobbet att röja mina 3000 kvm. Mest tjockt och högt gräs, men har även kört ner alltifrån vass till mindre buskar. Jag har alltid använt tråd pga mycket sten på tomten, blir enklare och billigare så ;-)
 
Har du mycket gräs att köra skulle jag välja en sådan här: http://www.husqvarna.com/se/accessories/tillbehor-trimmer/tri-cut/

Du slipper att snöret går av, speciellt om du kör med trissa och inlindad tråd.. då går den gärna av precis i utgångshålet. Har du bara grovt gräs och lite tunnare sly/hallon etc kommer en tri-cut funka utmärkt. Går dessutom lättare än tråd.

När jag trots allt kör snöre använder jag en gammal stenhård Partner B380 med en trimmy S2 och 3mm fyrkantig tråd.
 
Byfåne nr 013 skrev:
Förutom stihl eller Hqvarna Nåt tips på någon Typ Mcullogh eller någon annan modell som är stark
Du skulle ju ha en värstingmaskin. Då köper man inte en Mcollogh. Eller något annat märke du hittar på bauhaus, jula, Hornbach eller Kruta.

Är det gräs du ska röja, kör på en FS130, du kommer bli nöjd.

Tricut huvudet som Ludwig tipsar om finns till Stihl också. Heter då Polycut. Finns en del skrivet om det här på forumet och jag kan inte säga att jag är imponerad. En sak som stör är att avverkad diameter är märkbart mindre än med tråd. Kör du bara gräs går ju inte tråden åt speciellt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.