Vår säljrepresentant säger att markarbetet för grunden ingår i entreprenadkostnaden för huset (alltså medräknat i deras helhetspris på huset). Kan det stämma? Någon som har erfarenhet?
 
kan aldrig tänka mig att mark ingår,tänk om det är en tomt som skall sprängas,eller pålas???
jag torskade p å samma när jag köpte mitt första hus.
ofta tycks säljare mena att det fyll som ingår i leveransen räcker gott till allt,sen när påkskriften år klar så är det plötsligt merkostnad.
 
Ja, det är så jag har fattat det också. Måste kolla upp vad det var hon egentligen menade. Var så mycket att tänka på när man var där och pratade :)

Tack för svar.
 
Det brukar ingå en standardmässig del markarbete som under helt perfekta förhållanden skulle vara tillräckliga. Nu finns inte dessa perfekta förhållande så det blir alltid mer kostnad än vad som står.

Ett tips är att fråga vad denna standarddel verkligen innebär då jag iaf märkt att det skilde ganska mycket mellan de olika säljarna och vad de plockat med i arbete. För oss skilde det nästan 100% mellan billigast och dyrast. När jag kollade noggrannare visade det sig att den dyraste troligast hade blivit den billigaste på just mark och grunddelen.

Om säljarna inte kan precisera, be om att få en offert från deras grundentreprenör de vill att ni skriver kontrakt med. Då ska det stå klart och tydligt vad som ingår och inte. Allt du inte fattar, fråga!
 
Det är väl så att om det verkligebn skulle ingå obegränsade markarbeten, så betyder det att priset är saltat så att ALLA får betala för en kombination av sprägning OCH pålning OCH 5000 ton fyllnadsmassor.
 
det ingick iaf inte när man köpte huset av kontoret i uddevalla.
för övrigt så är min personliga uppfattning av värsåsvillan att det är mycket snack å liten verkstad...
 
Så här funkar det enl. VV leveransplan om säljaren tar in ett pris från en Entreprenör som är van att arbeta med VV.

Då skall priset från Entreprenören innefatta markarbeten för färdigställande av grund enl. VV leverans och arbetsbeskrivelse.
MAO: Har ni fått en offert från företaget som skall göra grunden genom VV säljare så skall markarbetet för densamma ingå.

/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.