Avståndet mellan badrum och bergvärmepump är ganska långt (±12m) och därför tar det lång tid innan vi har varmvatten på kranarna.
Det finns ett 18mm kopparrör i källaren från bergvärmepumpen till ett rum, i det rummet finns grenar på 12mm till kök och diskbänk och 15mm till dusch.
Jag når lätt 18mm röret och min fråga är om det går att installera en 10L värmvattenberade i det varmvattenröret?
Detta fungerar till köket och handfatet i badrummet, men även till duschen.
Sedan har jag snabbt varmvatten i köket och på diskbänken och när jag duschar får jag varmvatten från pannan som automatiskt fylls på av bergvärmepumpen.
Ge gärna din åsikt och råd.
 
Krilleman
12 meter rör mellan tillverkning och förbrukare är inte speciellt mycket när det kommer till ditt problem för varmvattnet...

Är det dessutom 18mm på matande ledning så ryms inga större volymer för att motivera en beredare i slutändan. 🤔🤔

Ett 18mm kopparrrör är 16mm invändigt.
Vilket ger en volym per meter på 0,2 liter.

På 12 meter så behöver du således spola 2,4 liter vatten för att få fram varmvatten.

Hur mycket är "lång tid" för dig innan varmvatten finns i blandaren?

Beredaren kostar slantar i inköp.
Beredaren kostar pengar i elförbrukning.

Summa summarum kvarstår.
Hur lång tid är "lång tid" för dig?!
 
Redigerat:
Den varar i 24 sekunder, vilket inte verkar länge men jag är inte van vid det.
Och det som stör mig är att vänta med att tvätta händerna och slösa mycket vatten under tiden.
Så komfort och vattenspill, som också kostar pengar, är anledningen till att själv installera en 10L värmvattenberade

Jag vill slå på den med en timer, precis som i mitt förra hus, och när jag duschar kommer den att få varmvatten från bergsvärmepumpen och den slår inte på.
 
Du vet att man kan tvätta händerna med kallt vatten också, du behöver inte vänta tills varmvattnet kommer innan du börjar.
Varmvatten tvättar inte händerna bättre.

Kallt och varmt vatten är lika effektivt när du tvättar händerna. Om vattnet ska ta död på alla bakterier måste det vara 60–65 grader varmt. Och det finns ingen som vill tvätta händerna i så varmt vatten.
https://www.scjp.com/sv-se/tvatta-hander
 
Ska du slå på den med timer? Hur är det tänkt att fungera?
Blir det inte en kallkorv till duschen när de 10 literna i beredaren tagit slut?
Det borde väl behövas en genomströmningsberedare för att detta ska fungera?
 
Om du kopplar in varmvattnet från värmepumpen till kallvattnet på beredaren och ställer den någon grad kallare än pumpens varmvatten så behöver den bara värma en liten mängd vatten. Då får du varmt vatten fortare och behöver ingen timer eller annan styrning
 
  • Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kallt och varmt vatten är lika effektivt när du tvättar händerna. Om vattnet ska ta död på alla bakterier måste det vara 60–65 grader varmt. Och det finns ingen som vill tvätta händerna i så varmt vatten.
[länk]
Om vi nu bortser från bakterier så vet nog nästan alla att, framför allt fet smuts, löser sig bättre i varmvatten än kallvatten (vi pratar naturligtvis inte 65 utan 40-45).
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
12 meter rör mellan tillverkning och förbrukare är inte speciellt mycket när det kommer till ditt problem för varmvattnet...

Är det dessutom 18mm på matande ledning så ryms inga större volymer för att motivera en beredare i slutändan. 🤔🤔

Ett 18mm kopparrrör är 16mm invändigt.
Vilket ger en volym per meter på 0,2 liter.

På 12 meter så behöver du således spola 2,4 liter vatten för att få fram varmvatten.

Hur mycket är "lång tid" för dig innan varmvatten finns i blandaren?

Beredaren kostar slantar i inköp.
Beredaren kostar pengar i elförbrukning.

Summa summarum kvarstår.
Hur lång tid är "lång tid" för dig?!
Jo, 12meter är långt. Eller iallafall långt nog för att driva en till vansinne ibland. Om man inte har ett helsikes vattentryck, så går det över en minut innan man spolat 2-3liter. När man har bråttom, och snabbt ska tvätta av händerna, så kan det kännas som evigheter. Man får därför tvätta sig i kallt vatten, för det mesta.
Detsamma gäller egentligen alltid när man behöver varmvatten.

TS egen tanke är ju ganska beprövad. Man kopplar alltså bara varmvattnet från pannan till varmvattenberedaren.
 
Det är så jag menar det Matti_75 och det är så jag vill göra, men för att det inte ska starta under natten hade jag ställt in en timer.


Det är bara varmvattenpannan som har 15R-anslutning och jag vet inte om det är en begränsning för duschen eftersom den också ligger bakom varmvattenberade.

Kopplingen blir då:
Kapa kopparröret och placera en lutning till 20R på 18 mm kopparröret och placera värmvattenberade däremellan med en flexibel slang 20R-15R
 
Tack alla för svaren, jag köpte allt och ska installera det nästa vecka.
 
Jag tror det kostar mer att stänga av värmen på nätterna för att sedan värma upp det på morgonen igen
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag ska implementera ditt råd, så ingen timer men vrid ner det nya värmvattenberaden några grader.
Tack för ditt råd
 
Tack, vet du ID för en R20 slang ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.