Hej!

Jag undrar vad detta är?
Förstår att de är till min värmetråd dvs någon typ av reglage men hittar de ingenstans!

Så något proffs som vet hur den funkar?
Flytta gärna detta till rätt forum om jag lagt in de fel!
Den heter Sauter, något med kvicksilver
precis köpt huset som är från 63, så är lite orolig nu när ”the winter is coming”!
Mvh
Fredrik
 
  • Gammal mätutrustning med skala, ledningar, damm, spindelnät mot röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elmätare och rörsystem monterade på en rödmålad vägg med synliga kablar och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F Fredrik Gustafsson2 skrev:
Hej!

Jag undrar vad detta är?
Förstår att de är till min värmetråd dvs någon typ av reglage men hittar de ingenstans!

Så något proffs som vet hur den funkar?
Flytta gärna detta till rätt forum om jag lagt in de fel!
Den heter Sauter, något med kvicksilver
precis köpt huset som är från 63, så är lite orolig nu när ”the winter is coming”!
Mvh
Fredrik
Kanske termostat (av mycket gammal modell) till en värmekabel på inkommande vatten?
 
tommib
Gissar också termostat. Tittar man på skalan inuti så är den nedre graderad i grader och den övre står det Diff på. Gissar således att man ställer in den på ett börvärde eller startvärde samt ger den ett intervall med hjälp av Diff att jobba i. Man ser också en kvicksilverbrytare där.

Cool.

Kan vara läge att byta till något mer modernt vid tillfälle, det bör inte vara så svårt. Man får titta var känselkroppen sitter. Följ den silvriga "tråden" (eg kapillärröret) nedåt från dosan.
 
  • Gilla
Fredrik Gustafsson2
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Gissar också termostat. Tittar man på skalan inuti så är den nedre graderad i grader och den övre står det Diff på. Gissar således att man ställer in den på ett börvärde eller startvärde samt ger den ett intervall med hjälp av Diff att jobba i. Man ser också en kvicksilverbrytare där.

Cool.

Kan vara läge att byta till något mer modernt vid tillfälle, det bör inte vara så svårt. Man får titta var känselkroppen sitter. Följ den silvriga "tråden" (eg kapillärröret) nedåt från dosan.
Varför byta bort en evighetsmaskin om den inte, trots allt, är trasig?
 
tommib
Jag tänkte nog mest att man ska ha en plan för vad man gör om den havererar när det är -20. Då är det bra att förstå hur det är kopplat och var den mäter samt varför (rent energisparande eller skydd av värmekabeln).

Sannolikt överlever den där termostaten resten av anläggningen med råge.
 
  • Gilla
Fredrik Gustafsson2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.