Håller på att renovera ett gammalt stenhus från grunden och funderar på värme- och ventilationslösning.

Huset är på två våningar om 40 kvm per våning.
Bottenvåningen är ett helt öppet utrymme med kök, matrum och vardagsrum.
På övervåningen tre sovrum och ett badrum.

Jag planerar att stoppa in ett s.k. FTX system (utan tillförsel via elpatron) för ventilationen.
Som värmekälla stoppar vi in en luft-luft värmepump, som räcker för hela huset.
Värmepumpen kommer att sitta på bottenvåningen i matsalen.

1. Han som stoppade in våra nya fönster har också satt dit fönsterventiler. Är detta nödvändigt? Jag trodde att man med FTX-system skulle ta uteluften endast via systemet och inte ta in kall luft vid fönstren. Kan det ibland vara bra med ventiler ändå?

2. Angående riktning på luftflödena. Det normala är ju att ha frånluft i köket och tilluft i sovrummen. Men eftersom min värmepump sitter på bottenvåningen är jag orolig att den varma luften från pumpen inte tar sig upp till övervåningen, utan att gå rakt ut i frånluften (iofs till värmeväxlaren). Tänkte därför ändra riktningen så att jag har frånluftsventiler i alla rum på ovanvåningen och tilluft överallt på bottenvåningen. I köket installeras en köksfläkt med eget uttag rakt ut för att göra av med matos. Skulle det fungera?
 
1. Känns som att du tappar vitsen med FTX om du sammtidigt tar in kall ouppvärmdluft vi ventiler.

2. Annars är det vanligaste med frånluft i våtrum, garage och kök övriga är det tillluft som gäller.
 
Jag tror inte det är en bra ide att börja ändra riktning på luftströmmen.
Då drar du all fuktig och skitig luft genom sovrummen och sen ut istället för att ta in den friska fina luft först till sovrummen.

Om du värmer luften på bottenvåningen så kommer ju luften som sugs ut att vara varamare och således kommer tilluften tack vara värmeväxlaren att också vara varmare. Då borde övervåningen klara sig.
Du skulle kunna installera två-tre olje-elelement på övervåningen i fall det blir lite kallt de allra kallaste dagarna på året. Sätter man dom på på en lite lägre temperatur så kommer de nog inte stå på så ofta.
 
Det brukar inte vara några problem med att få varmt på övervåningen, snarare tvärt om. Om trappan är öppen kommer värmen alldeles säkert att spridas uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.