::)De flesta hustillverkare påstår att det fungerar dåligt med FTX venitlation, detta grundar de på att de som har denna typ av ventilation inte sköter filterbyten osv.

Jag skulle vilja påstå att du vinner ingen energi på att värma den ventilerade luften, det är samma mängd luft som ventileras och som värms upp, det är sålledes lika mycket luft som skall värmas. Däremot vinner du följande:
1. du kan filtrera den inkommande luften = bättre miljö.
2. Du riskerar inte kallras.

Frågan om det betalar sig är svaret upp till dig själv. Om du vill kunna kontrollera den inkommande luften, ja då betalar det sig med denna typ av ventilation.
 
:)
Jag har läst lite om den nya ventilationen Air Star i Villaägartidningen och tittat lite på www.airstar.se
och det verkar ganska intressant. Men är 30 decibel högt? Vad kan man jämföra med?

Helena med...
Sverige Stugan
 
vonSassen skrev:
:)
Jag har läst lite om den nya ventilationen Air Star i Villaägartidningen och tittat lite på www.airstar.se
och det verkar ganska intressant. Men är 30 decibel högt? Vad kan man jämföra med?

Helena med...
Sverige Stugan
Jag ger mig på lite olika cirkavärden som en jämförelse

Viskning - c:a 20 dB
Normal samtal - c:a 60 dB
Disco/konsert - c:a 110-130 dB
Kanonskott - c:a 180 dB (här tror jag trumhinnan spricker)

Så 30 dB är väl ganska lågt, men om du kikar på Naturvårdsverket/Kommunernas riktlinjer för buller så tror jag du kan läsa att just 30 dB är vad som är max tillåtet under en längre period i ett bostadshus. Givetvis tillåts högre enstaka toppvärden.
Alltså, 30 dB är väl inget att skryta med, eller ???

Glöm inte att även frekvensen spelar roll för vad du hör. Ljudnivån bör därför relateras till någon referens.
 
Rodge68 skrev:
::)Jag skulle vilja påstå att du vinner ingen energi på att värma den ventilerade luften, det är samma mängd luft som ventileras och som värms upp, det är sålledes lika mycket luft som skall värmas.
Naturligvis sparar man energi. Vad man gör är att man använder den varma utgående luften till att värma den kalla inkommande uteluften. Denna energi skulle annars bara vädras bort. Detta gäller då under de årstider man har lägre temp ute än inne. På sommaren kan man "koppla" bort värmeväxlaren så att man tar in den inkommande luften utan att värma den. Den utgående luften är då inte värmd av dyr tillskottsenergi så den kan man glatt leda ut utan att ta reda på energin. Det kan vara skönt på tex sommarnätter. Mängen energi som man sparar beror på växlarens verkningsgrad.

Själv har jag valt Villavent VM2. Skulle jag ha valt Airstar skulle jag haft minst nio aggregat i mitt hus. Alla dessa med ett värmeelement på 750W. Låter inte som en ekonomisk lösning vad gäller drift om man har annan uppvärmning.

Jag vet inte om Villavent är billigast eller bäst men den uppfyller de krav jag hade. Nu återstår det dock att se hur den fungerar i praktiken.

\\Jan
 
jmunkham skrev:
Naturligvis sparar man energi.
Inte jämfört med andra återvinningssystem. Precis som Rodge68 säger är det samma mängd luft som ska värmas upp och det går åt ungefär samma mängd energi för att göra det. Sedan kan man välja att hämta den energin från elnätet, marken eller frånluften eller en kombination av dessa tre.
 
Den ursprungliga frågan var om återvinning i ventilationen kan löna sig. Jag förstår inte denna diskussion om "samma mängd luft". Naturligtvis är det varken mer eller mindre luft som skall värmas utan frågan är om det lönar sig att köpa den dyrare utrustningen som möjliggör återvinningen av den utgående luften. Hur än luften har blivit varm första gången spelar ingen roll, men vädrar du ut den utan återvinning så krävs det att du tillför energi från annan källa. Kan man då få tillbaka 60-90% av energin så spar man väl energi.
 
Jag håller med dig Munkis, visst är det så.
 
1. Får man inte ganska omfattande dragningar av ventilationskanaler om man skall använda en värmeväxlare som värmer tilluften?
Å andra sidan borde ju detta i praktiken kunna jämställas med ett system med luftburen värme och man skulle kanske kunna slippa allt vad radiatorer, golvvärme etc heter.

2. Är det dB(A) som avses? Jag måste säga att 30 dB(A) låter ganska högt. Om 20 dB är en viskning, är ju detta betydligt högre (en fördubbling av ljudnivån om jag minns rätt). Tänk dig att ha ett viskande samtal i rummet hela tiden, dygnet runt - jag skulle bli tokig!
 
hasse_f skrev:
(en fördubbling av ljudnivån om jag minns rätt).
Avståndsfördubbling : 6dB(A)
Alltså, Går man t.ex från 6 meter till 12 meter bort, så sjunker ljudnivån med 6dB (Vid fritt fält).
Tumregel som jag har lärt mig:
Ökar ljudnivån med 8-10 dB(A), upplevs det som dubbelt så stort....Lika om man sänker. :)
/C 8)
 
Det var precis samma sits som för oss. Vi är tvingade till fjärrvärme och Trivselhus som vi bygger med erbjuder bara mekanisk frånluft utan återvinning som standard. Jag tror inte jag kan räkna hem fördyringen med inbesparingen på återviningen men att fördelarna är värt en hel del.

hasse_f
Det innebär en ökad rördragning eftersom man har tilluftkanaler i alla, (nästan i alla fall), rum oxå. Denna rördragning är dock ganska enkel att göra när man ändå bygger. Detta är dock INTE en ersättning annan värmekälla. Man måste fortfarande ha någon form av uppvärming. Vi har golvvärme i plattan på nedervåningen och vattenburna radiatorer i övervåningen.
 
Betalar ni "per enhet" för fjärrvärmen eller är det ett fast pris?

Ljudnivån: Det viktiga är väl i så fall VAR det låter med 30 decibell - i "pannrummet" eller vid "luftutblåsen"
 
hasse_f skrev:
Betalar ni "per enhet" för fjärrvärmen eller är det ett fast pris?
Vi betalar per kilowatt. Alla nya installationer har mätare. Det finns äldre hus i staden som är mätarlösa. Vi var tidigare spekulanter på ett sådant. Där hade man inte ens bemödat sig med spjäll i öppna spisen. "Spelar ingen roll, det är fast pris på värmen" var mäklarens kommentar.
 
:)
hasse-f
Med Air-Star får man inga rördragningar under förutsättning att man "står ut" (på fasaden, ha ha) med en genomföring i väggen.
Det låter som 30 dB kan upplevas väldigt olika på olika platser mm. Kanske tror man att man har drabbats av tinnitus? Jag tror att jag ska prova en Air-Star i badrummet där jag ju i alla fall har en brusefotölj och inte tänker vistas så länge (ingen familj som slåss om morgontidningen...) Man fick ju liksom både avfuktning, ventilation och värme i ett paket för 4.500:- och den lådan skulle klara av cirka 20 kvm vid normal vinter och ett hyfsat isolerat hus (enligt artikeln i Villaägartidningen) och enligt www.airstar.se
8)

Helena med..
S..... S.....
 
Att hustillverkarna"föredrar" frånluftsvärempumpar FVP är knappast särskillt konstigt. Prisskillnaden och den enkla installationen jmf med ett FTX system är sannolikt det huvudsakliga skälet.
Att det säga att ett FTX system fungerar dåligt pga att ägarna inte byter filter 1 ggr/år eller så som de ska och därför avråda från det är ju som att säga att träpanel är en dålig lösning för fasaden. Den ruttnar ju och skadas om ägaren inte målar den och sköter den.
Kom igen, det måste vara ett av de löjligaste argumenten. Att ett visst regelbundet underhåll av ett hus krävs är ju självklart. Ett filterbyte 1gång per år är knppast särskillt svårt eller jobbigt heller.

Som med allting finns för och nackdelar med alla ventilationssystem. Här är några.

FTX-system

+Det går att kontrollera både luftkvaliteten och den luftmängd som tillförs bostaden är tillfredsställande.

+Energiekonomiskt lönsamt, då man återvinner värmen i frånluften.

-dyrt i inköp

-omständigare installation

-ej tillgång till vattenberedare, måste köpas separat

Mekanisk frånluft med frånluftsvärmepump (FVP)

+Billigt i inköp jmf med FTX system
+Möjlighet att få billigt tappvarmvatten

-ingen möjlighet att påverka kvalitén eller renhetsgraden på den luft som tillförs bostaden.

-ingen kontroll över hur mycket luft som tillförs de enskilda rummen. Vi vet endast att bostaden totalt sett får en viss omsättning av luft.

Leverantörer av ventilationssytem

FTX-system
www.temovex.se
www.villavent.se

FVP-system
www.ivt.se
www.nibe.se






 
FTX gör väl att det går ganska snabbt att ändra temperaturen i huset också (särskilt jämfört med ingjuten golvvärme).

En nackdel (om man väljer att se det som en sådan) med FTX är väl att man får svårt att motivera att man ska ha golvvärme (förrutom komfortvärme).

Går det att ha olika rumstemperatur i olika rum med FTX? Det är väl lite svårt att ha olika temperatur på tilluften till de olika rummen?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.