Lite oklart under vilken kategori denna lite udda undran platsar under men här kommer den iaf!

Jag har i samband med ytskiktsrenovering i lägenhetens rum passat på att snygga till de gamla gjutjärnsradiatorerna med slipning och två lager vitfärg. I det sista rummet ser elementet helt enkelt inte lika bra ut. Färgen har fläckvis spruckit och flagnat så att gjutjärnet tittar fram. Eftersom jag inte riktigt orkar företa mig det ofantliga jobbet att renskarapa elementet är min plan att ta bort det som sitter löst, måla på fläckarna med rent järn med oljegrund och sedan spackla de värsta ojämnheterna innan slipning och målning. Min undran är vad som kan vara lämpligt att spackla med på den sortens underlag som dessutom blir relativt varmt under vinterhalvåret. Jag har känslan av att vanligt snickerispackel torkar ut och spricker rätt snabbt under sådana omständigheter - eller har jag fel?
 
Prova med färgborttagningsmedel istället. Finns tex Alcro Delfin Färgborttagning. Vanlig bromsvätska till bilar är också en effektiv färgborttagare.
 
Mm, färgborttagningsmedel är ju alltid ett alternativ men med tanke på hur många vinklar och vrår ett gammalt gjutjärnselement har - i kombination med att det verkligen inte är som att färgen bara ramlar av med färgborttagningsmedel - så ser jag ändå ett stort jobb framför mig.
Efter att jag för ett par år sedan skalade av flera lager lackfärg från 3 st. kakelugnar med mängder av reliefer (som någon galning hade målat) medelst färgborttagningsmedel och gladpack klarar jag knappt av lukten!
 
plastic padding
Tål 160 grader
 
En undran, vitfärgen du använt och måla elementen med, är det elementfärg eller "vanlig" vit färg ? Sist jag målade element från "plåtrent" använde jag zinkfärg på burk, s.k. kallgalv, fäster bra och ger en bra grund till elementfärg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.