Hej.

Om man ska ha jordvärmepump och vattenburen golvvärme i en villa där jag ska installera KNX, finns det då tillräckligt stora fördelar med att välja KNX-termostater och en värmeaktor istället för ett traditionellt termostat-system? En del säger att man inte ska ha termostater alls. I några rum är golvvärmen ingjuten i betong och där ser jag ingen anledning att ha termostater, då systemet är så trögt. Men i dom andra rummen, där det blir träbjälklag skulle man kanske ha någon variant.
 
Du måste väga fördelarna mot priset, du kommer behöva någon mer form av styrning än bara den från VP pga att du har olika tröga system. Däremot om du kör shunt, vanliga termostater rakt igenom eller KNX är en bekvämlighetsfaktor/kostnadsfråga.

Fördelarna med att lägga med värmen till KNX-systemet är att du kan lägga in scenarion som dagssänkning/nattsänkning i de "snabba" utrymmena, Kunna stänga av värmen om du glömde ställa ner när du åkte på semester eller bara borta över en helg. Även kunna läsa av ditt hus med termostaternas ÄR-värde för att se att inte huset fryser sönder när ni är borta. Beroende på vad ni har för VP så finns det oftast en potensfrikontakt som sluter/bryter vid larm som det enkelt går att sätta en liten binärpuck vid så du får in det på BUS'en också.

Termostatfunktionen/Displayen i KNX-strömbrytarna går att använda till så mycket mer än bara termostat. Det vanligaste funktionen vi brukar använda är att Klockan, Utetemp och Innetemp rullar i displayen hela tiden men det mesta går att programmera så vill du kunna integrera ljud och se vilken låt du spelar och höja och sänka volymen eller byta låt så fungerar det också.

Begär offert av eran elektriker vad merkostnaderna skulle bli att sätta in en eller förmodligen två värmeaktorer bredvid golvvärmefördelaren och lite styrmotorer.

Jag skulle absolut förbereda med tomrör till GV-fördelningen och till VP för då kan ni alltid testa att köra utan termostater en vinter för att kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.