Hej,

Kommer i början på nästa år att flytta in i ett gammalt trähus byggt i början på 1800-talet. I dagsläget är uppvärmingen kakelugnar/rörspisar och en pelletskamin samt direktverkande elradiatorer. Huset är 3 våningar och 290km.

Under nästa år ska vi göra något åt uppvärmningen, vilket kommer bli ett ganska stort projekt. I gatan finns fjärrvärme att tillgå.

1. Finns det någon bra kalkylator på nätet för att beräkna investeringskostnad och driftskostnad för olika uppvärmningsalternativ? Har inte hittat någon bra. Får väl göra något i Excel annars.
2. Vad skulle ni rekommendera i dagsläget? Jag är sugen på fjärrvärme pga dess enkelhet och pålitlighet.

Mvh
Markus
 
S
Jag sitter på fjärrvärme, några saker som är positivt är tex aggregaten är enkla relativt billiga och håller länge, inte många dyra grejer som kan gå sönder. Varmvattnet tar aldrig slut på. Det är på många sätt ett enkelt sätt att värma med. Man kan få rätt hög framledningstemperatur med fjärrvärme, vilket betyder mindre radiatorer jämfört med tex luft vatten värmepump. (Man borde ändå ta så stora man kan)

Det är dyrt där jag bor (eller det var dyrt innan elen blev skitdyr), jag betalar 79öre kWh + 7000 i årsavgift.

Jag hade valt fjärrvärme igen om jag fick välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.