K
Hallå!
Har en liten fundering.
Är så att mitt hus har ingen vattenburen värme utan luftburen värme.
Garaget som sitter ihop med huset har idag en luft värmepump som värmekälla. Garaget är ca 35 kvm okej isolerat.
Jag snickrar en hel del där och det funkar bra med luftpumpen.
Men om man utökar snickrandet i framtiden så funderar jag på att den dagen då luftpumpen går i pension på annat värmesystem som är mindre känsligt för damm.
Så till min fråga vad finns det för värmekällor att sätta in i garaget? Tänker mig att sätta in ett litet vattenburet system som enbart används i garaget ( huset är uteslutet)
Direktverkande el är helt uteslutet också då jag är mycket o garaget och vill ha konstant 16-18 grader där .
Så ni som är kunniga vad skulle ni satsa på?
 
surris
K Krux skrev:
Hallå!
Har en liten fundering.
Är så att mitt hus har ingen vattenburen värme utan luftburen värme.
Garaget som sitter ihop med huset har idag en luft värmepump som värmekälla. Garaget är ca 35 kvm okej isolerat.
Jag snickrar en hel del där och det funkar bra med luftpumpen.
Men om man utökar snickrandet i framtiden så funderar jag på att den dagen då luftpumpen går i pension på annat värmesystem som är mindre känsligt för damm.
Så till min fråga vad finns det för värmekällor att sätta in i garaget? Tänker mig att sätta in ett litet vattenburet system som enbart används i garaget ( huset är uteslutet)
Direktverkande el är helt uteslutet också då jag är mycket o garaget och vill ha konstant 16-18 grader där .
Så ni som är kunniga vad skulle ni satsa på?
Hej,

Ekonomiskt är det nog bäst att du sätter in en luft/luftvärmepump igen. Ett vattenburet system drar iväg i kostnader, du behöver också införskaffa en luft/vattenvärmepump (bergvärme helt uteslutet kostnadsmässigt) alternativt en vedpanna om du får tag i billig ved. Att sätta dit en elpanna/elpatron på det vattenburna systemet är samma sak rent energimässigt som direktverkande elradiatorer.

Vill du inte ha en luft/luftvärmepump så hade jag ändå övervägt att bara ha direktverkande elradiatorer, investeringskostnaden och återbetalningstiden för ett annat värmesystem är låååång.
 
namnbyte
Är garaget ett eller flera rum?

Jag gör ungefär samma i mitt, har värmepumpen i bil-delen och lufttätat mellan rummen förutom på ett ställe där en fläkt i väggen mellan rummen blåser in värmen i skickeridelen. Inte helt optimalt att ha "tilluft" från bil-delen kanske, men värmepumpen är helt dammfri.
 
K
surris surris skrev:
Hej,

Ekonomiskt är det nog bäst att du sätter in en luft/luftvärmepump igen. Ett vattenburet system drar iväg i kostnader, du behöver också införskaffa en luft/vattenvärmepump (bergvärme helt uteslutet kostnadsmässigt) alternativt en vedpanna om du får tag i billig ved. Att sätta dit en elpanna/elpatron på det vattenburna systemet är samma sak rent energimässigt som direktverkande elradiatorer.

Vill du inte ha en luft/luftvärmepump så hade jag ändå övervägt att bara ha direktverkande elradiatorer, investeringskostnaden och återbetalningstiden för ett annat värmesystem är låååång.
Tack för bra tips och synpunkt. Ved kan jag få billigt men har ingen möjlighet att ha pannan i eget rum så ur brandsynpunkt är det nog inte så bra. Kanske bättre att hoppas att luftvärmepump håller och att man få leva med att dem kanske har lite förkortad livslängd då
 
K
namnbyte namnbyte skrev:
Är garaget ett eller flera rum?

Jag gör ungefär samma i mitt, har värmepumpen i bil-delen och lufttätat mellan rummen förutom på ett ställe där en fläkt i väggen mellan rummen blåser in värmen i skickeridelen. Inte helt optimalt att ha "tilluft" från bil-delen kanske, men värmepumpen är helt dammfri.
Okej det var en väldigt intressant lösning. Jag har en bil del 28 kvm sedan ett rum intill på ca 8 kvm. Man kanske skulle sätta upp en dörr där och en värmeförflyttare och ha maskinerna där inne om det håller pumpen så ren som din
 
Du skriver att huset har luftburen värme, vad är det för värmeaggregat?

Jag hade troligen satsat på någon typ av vattenburen värmepump, monterat ett vattenburet värmebatteri i luftvärmepump samt en/flera vattenburna värmefläktar i garaget.
 
K
Demmpa Demmpa skrev:
Du skriver att huset har luftburen värme, vad är det för värmeaggregat?

Jag hade troligen satsat på någon typ av vattenburen värmepump, monterat ett vattenburet värmebatteri i luftvärmepump samt en/flera vattenburna värmefläktar i garaget.
Huset har fläkt aggregat med elektriskt värmeslinga i som värmekälla, men används väldigt sällan, är en luftvärmepump som används som huvud värmekälla . Dem andra är mer reserv nu. Det låter som ett alternativ att kolla upp. Tack för tips
 
Edit: menar luftvärmeaggregatet istället för luftvärmepump
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Såg i ett annat forum, någon hade snickrat en låda som han satte ovan på luft-luft värmepumps innedel. Lådan var lika bred och djup som innedelen och några cm hög. Han satte ett professionellt filter material i lådan.
Han var rätt så kunnig och hade räknat på tryckfall pga filtret och kom fram till att det inte hade något större betydelse.

Mellan innedel och filterlådan använde han silikontätning:
https://www.amazon.de/Silikondichtung-Fensterdichtung-selbstklebend-Dichtung-Silikon/dp/B00GWDZH5W

exempel på filtermaterial:

https://www.mvh-shop.de/Auto-PKW-KFZ-Innenraumfilter-Pollenfilter-Pollen-Filter-SCT-SA-1127-SA1127
 
  • Inomhusenhet av en luft-luft värmepump monterad på en vägg, möjligt modifierad med en filterlåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmasnickrad låda med professionellt filtermaterial för luft-luft värmepump.
Redigerat:
Lite annat design för att få det tät på en Daikin ...
 
  • Daikin luftkonditioneringsenhet monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Daikin värmepump med anpassad design för tätning, synliga blåa filter genom öppningen.
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
K
H he-peter skrev:
Lite annat design för att få det tät på en Daikin ...
Väldigt intressant. Tack så mycket för tipset
 
K
Efter många bra tips så blir det nog så att det blir att sätta upp en dörr mellan stora och lilla rummet sedan sätta en termostat styrd värmeflyttare till lilla rummen sedan ha trä maskiner där inne och använts det större rummet där luftpumpen sitter för montage mer och kanske borrning då den maskinen finns där inne . Ungefär som nämnts i tråden här innan Detta borde skona värmepumpen när det blir mer snickeri i framtiden. Man får tacka för all hjälp och bra idéer här ifrån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.