Hej. Har ett konstigt problem..
Jag har ett 2 plan med källare. Översta våningen har 3 element. Mitten har 4 källaren har 1 och golv värme med egen cirkulationspump. Är ett vattenburet system på en gammal norhammar 3000 från 80talet. Min cirkulationspump suger ner vattnet alltså sitter på returen. Jag har fyllt systemet med vatten och kollat så alla ventiler till termostater inte sitter fast. Termostategna är ganska gammla.
Luktat alla elimenten utan termostater på alltså max öppen med pumpen Av. Kommer ingen luft någonstans. På med alla termostater och på nr 3 på alla. Pumpen på mitten (2) allt fungerar alla element blir varma. På kvällen när man tittar tv så helt plötsligt så låter det som det strömmar / blåslampa från alla elementrör. Det spelar ingen roll vilken termostat jag rör men om jag höjer någon till 5 så tystnar rören. Iblandlåter det som om det är luft i elementen. Men jag har luftat 100ggr och ingen luft. Och om jag har pumpen på och luftar det elimentet som är högst så suger det in luft på 1 till 3 men på 4-5 så kommer det vatten.. Vad kan man göra.. Blir tokig av att vakna mitt i natten och behöva skruva på en termostat så det blir tyst någon timme innan det är dax igen..
 
När du luftar elementet högst med luftnippeln så suger den in luft när termostaten står på 1-3 och det sprutar vatten när termostaten står på 4-5, är det rätt uppfattat?
1eller 2-rörssystem? Ta bild på nåt element.
 
Redigerat:
1414123196709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sprutar vatten är kanske lite överdrivet men det kommer vatten.
 
Jag har fått lära mig att alla termostater ska vara på max om det inte föreligger specifika skäl för att något rum ska vara svalare. Temperaturen justerar du med hjälp av värmepannan enbart.
Hos oss står elementen på max utom i sovrummet och i garaget.

Kan det vara värt att pröva? Att ställa alla termostater på max ett dygn eller två?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
KAN det vara så att pannan skickar ut för varmt vatten och det blir så varmt i rummen att termostatventilerna stänger och det lilla som ändå kommer genom gör att det sjuder?
Att det kan vara så bekräftas att det tystnar om du öppnar en ventil till 5.
Prova att sänka cirkulationspumpen till 1
Har du shuntautomatik? Fungerar den? Rätt justerad?

Protte
 
Shunten sitter fast på nästan max. Så varmvatten till kranarna är med varmt som attan. Eldar med pellets så så är nog en 70-80 grader som går ut. Kan säga så att alla kranar på pannan är fast. Inte för jag vet vad alla går till. Ibland när jag stänger av pumpen så hör man att det kluckar med luft bubblor i rören. Då väntar jag några timmar så luften skall fastna i något eliment men det kommer bara vatten i alla eliment så vart det tar vägen är ett mysterium
 
1a. Fixa shunten.

Ingen luftning i hela världen kommer att hjälpa dig.
Klart termostaterna blir tokiga när det kommer 70-80 gradigt vatten om du inte vill ha bastuvärme.
Med en bra shuntstyrning behöver du inga termostater (ta inte bort, låt de stå på 5 om det inte blir för varmt i något rum, de flesta ska stå helt öppet)

Protte
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Då får jag byta panna då.. Ingen vvs som vill röra pannan då den troligtvis går sönder..
 
Går det inte bara att massera shuntvredet ett tag så det går att vrida ned till ett lämpligare läge? Har du redan termostater på elementen så är det överlägset alla shuntstyrningar i världen. Kosta på 3000 för en shuntstyrning till en gammal skrotfärdig panna som är dyr i drift känns onödigt när effektiva moderna pelletspannor med shuntstyrning, uraskning och alla finesser säljs på Blocket för 8000-20000.
 
Ja. Knappen äreportage och någon har varit på shunten med en rörtång. Så axeln är ganska så runddragen. Men jag kan ta en rörtång och försöka att vicka den lite så kanske den släpper. Är rädd den går sönder så det pissar vatten bara
 
Börja med att sätt pumpen på trycksidan så att den inte suger. Sitter den på sugsidan så kan den suga in luft genom radiatorventilen när termostaterna stänger. Då utesluter man iallafall ev luftningsproblem i framtiden.
 
Så ser det ut
1414140853576.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1414140914577.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1414143492234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lyckades få den till 5an räcker det?. Stod på 9 innan. Temp är ut till radiatorer ca 70 vad skall det vara? Tar nog en stund innan det ändras.

1414143621218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
toto1: cirkulationspumpen suger ingenting, den CIRKULERAR vattnet vilket hörs redam på namnet.
Därför sätter man företrädesvis cirkulationspumpen på retursidan där vattnet inte är varmt.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.