Vi ska renovera hallen i huset och funderar på om man ska ha värmeslingor under klinkersen?
Som det känns tycker vi att det verkar lite onödigt, dels för att det är en sån liten yta och dels för att man märker väl knappast av värmen där eller?
Vad har ni för erfarenheter och synpunkter?
 
Det beror på hur stor yta som klinkersen skall ha.Vi har en liten yta med klinkers som vi inte har värme på. Denna yta är så liten så där skulle man inte märka det. Vi har inte saknat det under årens lopp heller. Men planera ni en stor yta och ni kommer att vistas mkt på den så bör ni kanske fundera på värme ;)

Lycka till!
 
lindab skrev:
Vi ska renovera hallen i huset och funderar på om man ska ha värmeslingor under klinkersen?
Som det känns tycker vi att det verkar lite onödigt, dels för att det är en sån liten yta och dels för att man märker väl knappast av värmen där eller?
Vad har ni för erfarenheter och synpunkter?
Det är ju precis DÄR du vill ha värmeslingor!

I hallen blir det ju lätt lite blött på golvet och då är det kanon med lite värme i golvet så blasket torkar upp.

Själv tycker jag nog också att även små ytor klinkers ska ha värme, det blir kallt, speciellt så här års. Fast det handlar ju bara om komfort....

 
Jag skulle också lägga in värmeslingor. Kostnaden för dem är inte stora, och skulle man ångra sig så är det ju lite värre..
 
Ett tips som jag fick av en hundägare är att göra en lämplig punkt i hallen extra varm vintertid (exvis med elslinga). Byrackan kommer då att hitta den "zon" och föredra den framför att skita ner i vardagsrum och sängar. ;D
 
Men det där beror ju på vilken vovve man har också. Vår vovve hatar värme och ligger hellre på ett KALLT klinkergolv!
 
Nej, jag vill inte ha värmeslingor i min hall. Om du med "hall" menar där man tar av sig ytterkläderna. Hälften av den lilla tid man tillbringar där har man ju skor på sig. Och om det nu blir blött av slask när man kommer in får man väl ta en trasa och torka, så får man bort smutsränderna samtidigt. Vill man hellre att slasket ska självtorka så gör det väl inget om golvet är kallt och det tar lite tid - det var ju ett klinkergolv som inte tar skada.

Sen ska man väl tänka på vad som finns under hallen där ev. slingor ska ligga. Är det en platta på mark så kan det väl bli fuktskador om det är dåligt isolerat emellan om jag har fattat det rätt...
 
Jag röstar för golvvärme i hallen. Vi har det i nuvarande hall, men hade det inte i förra bostaden, och skillnaden är stor.

Framför allt är det så smidigt vintertid när barn och vuxna drar in en kubikmeter snö varje eftermiddag. Vi har en hall som är genomfartsled mellan v-rum, kök och toalett. Med golvvärme slipper man blöta strumpor vid passage, mycket praktiskt.

Dessutom är skorna lite uppvärda kalla vintermornar då man ska ut i kylan. När man sedan kommer in med djupfrysta fötter är det väldigt skönt att få sätta ner dem på ett varmt och gosigt golv!
 
Tycker att man måste ta med ytan i tankegången och hur mycke man är där utan skor. Har man en hall som bara är 2 kvm och används bara för att dra av sig skorna så kan det tänkas vara ganska onödigt med värme där. Och även om priset på slingan inte är stor så glömmer många att ska man göra det på riktigt med elektriker inblandad (elvärme såklart;)) springer priset iväg.
 
En kompromiss kan ju vara att lägga dit själva slingorna, men lägga anslutningssladdar i en dosa på väggen. På så sätt behöver man bara köpa själva värmeslingan, och kan vänta med termostat (som ju i vissa fall då det handlar om få m2 kan vara lika dyr som själva slingorna) och kostnader inkoppling senare.
 
Ska el slingan kopplas in riktigt så ska elekrikern göra allt eller iaf godkänna läggningen innan den spacklas in så den kostnaden kommer till iaf. Inge vidare att om 1 år bestämma att man vill ha den inkopplad och elekrikern vägrar koppla in den då han inte sett innan spackling.
 
Då kontaktar man helt enkelt en annan elektriker, som inte har hybris bara för att han är elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.