Hej!

Jag har flyttat in i ett hus som har en liten övervåning med två sovrum, det ena använder jag som sovrum och det andra som kombinerat gästrum och "datorarbetsplats". På nedervåningen finns hall, kök, en liten farstu, badrum, ett vardagsrum som är nästan lika stort som hall+kök tillsammans, och ett till diverserum (som mest fick den form det fick när huset byggdes ut med en liten källare med badrummet ovanpå sig).

Det finns ingen dörr till trappan på nedervåningen, och det är öppet mellan trappan och hallen ända upp till takhöjd (och det går inte att sänka höjden på den öppningen eftersom sista trappstegen ligger ända ute i hallen). På övervåningen går det att stänga dörrar mellan de två rummen och trappen, men då blir det två dörrar att öppna och stänga om jag går mellan datorrummet och sovrummet (datorrummet ansluter dessutom till en pytteliten toalett, vilken man kan tänkas vilja gå till på natten).

Just nu är det 24 grader i datorrummet, 21 grader i sovrummet och 17-18 grader i resten av huset (jag har inte tyckt det varit någon mening att slå på värmen ännu då jag mest vistas på övervåningen, och det har legat på 19-20 grader där nere förutom sista dagarna).

Finns det någon bra lösning ? Jag funderar på ett ventilationsrör mellan taket på övervåningen och golvet på nedervåningen, och en fläkt. Antingen leda upp kall luft från nedervåningens golv till övervåningens tak, eller leda ner varm luft från övervåningens tak till nedervåningens golv.

är det här en bra idé, eller blir jag tvungen att leva med de här temperaturskillnaderna på höst och vår ? (när det är sommar är det ju bara att ha fönster öppna överallt, och när det är vinter blir det säkert kallt nog att det behövs värme överallt i huset, det är tillbyggt två gånger men första början är byggd redan 1909 och säkert inte tillägsisolerad).
 
Jag vet faktiskt inte om det går att leda tillbaka värmen ner igen men om du kommer på någonting som fungerar så får du gärna låta mig veta. Jag har samma typ av hus (antagligen) byggt i början av 1900-talet och värmen fungerar på samma sätt.

130 km2 nere med lika stor övervåning och värmen stiger uppåt genom den öppna trappen och golven. Men jag har valt att se det some en fördel!

I vintras hade vi -30 grader och värmde endast upp nedervåningen. Räckte fullt ut och vi slipper element eller att elda på övervåningen mer än som mysfaktor/komplement om vi känner för det.
 
;D Mmm... men gammal som gatan och mycket som ska fixas. Önskar ibland att det hade varit en liten sommarkåk vi pratade om. Men är hopplöst förälskad i mitt "kråk/Pippi-slott" ;)
 
Visst är det båce charmigt, jobbigt, kul och slitsamt.

Men en sak som jag har upptäckt med dessa gamla hus är att de gamla timmret i ytterväggarna ger en otrolig isolering! Förutsatta drevningen är OK, dvs.

Yxis, har du samma typ av konstruktion?

Om värmen vandrar uppåt samt om den värmen på den nedre våningen smiter ut genom skrymslen och vrår blir det ännu kallare. Vårt första år i huset levde vi med endast ett par glas i fönstrena och det var en drastisk skillnad bara där.
 
RoTe
Ca 5 graders tempskillnad i vår kåk från 77...
Just nu 24,5 uppe och 20 nere. Ingen värme påslagen än dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.